Dutch Design Week

TU/e eerste en derde bij Benelux-wedstrijd programmeren

26 oktober 2010 - Teams van de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica zijn eerste en derde geworden bij de Benelux Algorithm Programming Contest (BAPC), afgelopen weekend in Leiden. De deelnemende teams, overwegend studenten, probeerden in vijf uur tijd al programmerend zoveel mogelijk algoritmische opgaven op te lossen. x5_s.jpg
    TU/e-team ÆÆÆ!!! werd derde.

Aan de Benelux-competitie deden twintig studententeams en drie bedrijventeams mee. De TU/e vaardigde vijf teams af, waarvan er vier in de top zes eindigden. Het Eindhovense team Joy werd in Leiden eerste; hun universiteitsgenoten van ÆÆÆ!!! behaalden de derde plaats. Joy won begin deze maand ook het Eindhovens kampioenschap programmeren van studievereniging GEWIS; deze lokale strijd, overigens niet alleen bedoeld voor informaticastudenten, diende als voorronde voor de BAPC in Leiden.

Ook aan de BAPC konden studenten van uiteenlopende studierichtingen meedoen. Volgens Nicky Gerritsen, student Technische Informatica (tweede van rechts op de foto), komt bij de opgaven veel wiskundekennis kijken, “maar is ook andere kennis vereist. Deelnemers moeten vooral inzicht hebben in de manier van aanpak. Onze teams waren blijkbaar heel goed in het herkennen en oplossen van de verschillende algoritmische problemen”. Zelf werd hij in Leiden derde; zijn team ÆÆÆ!!! won daarmee een bedrag van 256 euro - in het binaire getallenstelsel een indrukwekkende 100.000.000.

De beste teams van de BAPC, waaronder drie TU/e-teams, worden afgevaardigd naar de North Western European Regional Contest (NWERC), op 21 november in Bremen. Hier staan tickets op het spel voor de wereldkampioenschappen in Egypte, eind februari volgend jaar.

Studievereniging GEWIS van de TU/e-faculteit W&I organiseert de volgende editie van de BAPC. Het evenement vindt op 15 oktober volgend jaar plaats in het Auditorium van de TU/e. Gerritsen: “We zijn van plan meer deelnemers toe te laten, waardoor het evenement waarschijnlijk groter gaat worden dan dit jaar”. (MvdV)

At the Benelux Algorithm Programming Contest (BAPC) that was held in Leiden last weekend, teams of the Department of Mathematics and Computer Science came in both first and third place. The student teams had to try and solve as many algorithmic problems as possible within a five-hour time frame.