spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Sluitstuk

Wonen boven de treinrails
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Sluitstuk
    Wonen boven de treinrails

    Waarom geeft een station alleen ruimte aan rails, treinen en kiosken? Die dure grond, vaak middenin de stad, zou je ook deels kunnen gebruiken voor woningbouw. Met dit idee ontwierp Rob Ilbrink een nieuw centraal station van Eindhoven en won hiermee de Nationale studentenstaalprijs.

    Ilbrink, net afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde, zag het al helemaal voor zich: stationbewoners die langs een soort brandweerpaal naar beneden glijden en op het juiste perron terechtkomen. Dat scheelt al snel tien minuten fietsen naar het station. “Bovendien dacht ik al langere tijd over de combinatie woningbouw en stationsbouw”, vertelt hij. “Je ziet die combinatie soms wel, maar dan leggen ze het station ondergronds aan. Mijn kritiek is dat zo geen goede stationarchitectuur ontstaat.”

    De brandweerpalen zijn in de Eindhovense ‘railscraper’ van Ilbrink vervangen door trappen en cabineliften. De woningen, en ook kantoren, hangen recht boven het spoor. Ze zijn trapsgewijs opgestapeld en vormen veertien paar golvende ribben, waartussen een soort dubbele folie met lucht hangt. Tussen de ribben valt dus veel daglicht het perron op. Het ziet er nogal futuristisch uit.

    “Eindhoven wil graag een innovatieve stad zijn”, zegt Ilbrink, “dus ik wilde een station ontwerpen dat beter past bij dat imago.”

    Mooi, maar hoe zit het met de geluidsoverlast? Volgens de architect is die minimaal. “Er zit een dubbele glasgevel tussen de woningen en het station, met daartussen een ruimte van achttien centimeter. Die houdt het geluid tegen.”

    De staalprijs ontving hij vanwege de stalen ribbenstructuur. Die maakt de constructie veel lichter dan wanneer het beton zou zijn. De woningen zijn prefab te bouwen en worden tijdens de bouw met een hijskraan op elkaar gestapeld. Om ervoor te zorgen dat de ‘tredes’ van de trap niet omlaag vallen, worden ze door een in de grond verankerde kabel overeind gehouden.

    De gemeente Eindhoven is volgens Ilbrink enthousiast, maar het station zal er voorlopig niet komen. “Daar is het ontwerp toch wat te groots voor.” (EV)


    Fotomontage | Rien Meulman

    For his graduation project, Rob Ilbrink designed a new central station for the city of Eindhoven with homes and offices hanging directly over the tracks. For his design, he received the National Student Steel Prize (StudentenSTAALprijs).