spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Vox Academica
    Prof.dr.ir. Maarten Steinbuch,
    hoogleraar Control Systems Technology
    “Laten we geen tijd verdoen met het 130 km/uur-debat”
    Afgelopen week werd er flink gediscussieerd over de plannen van het kabinet om de maximale snelheid op de Nederlandse snelwegen te verhogen naar 130 km/uur. Veel weggebruikers zijn enthousiast, experts zijn terughoudender. Kunnen we meer ongelukken verwachten bij een verhoging van de maximumsnelheid? En wat voor effect heeft het op de filevorming?

    “Ik vind het 130 km/uur-voorstel volkomen zinloos.” Prof.dr.ir. Maarten Steinbuch, hoogleraar Control Systems Technology aan de faculteit Werktuigbouwkunde steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. “Mensen hebben nu eenmaal de neiging om te hard te rijden. Dan wordt er straks zo 150 gereden en dat leidt zeker tot meer en ernstigere verkeersongevallen. Voor mij is het echt een non-issue. Er kan nauwelijks zo hard gereden worden op de Nederlandse snelwegen; met zijn vele bochten en af- en opritten en files zijn ze daar helemaal niet op berekend.”

    “Bovendien geeft het kabinet zo absoluut geen goed signaal af aan de bevolking in het kader van bewustwording en duurzaamheid. Er is bewezen dat qua milieubelasting een maximumsnelheid van 90 km/uur optimaal zou zijn. Een snelheidsverhoging leidt tot een toename in het verbruik van een auto, meer geluidsoverlast en meer CO2-uitstoot. Dat weten we nu toch zo langzamerhand allemaal wel... Het 130 km/uur-plan lijkt een politiek statement: “Wij vinden het milieu niet zo belang-rijk”. Ze zijn op deze manier echt verkeerd bezig.”

    “Het fileprobleem wordt door deze maatregel ook niet minder. Filevorming ontstaat door verschillen in onderlinge snelheid van auto’s. Door de maximumsnelheid op te trekken, worden deze verschillen juist alleen maar groter. Er blijven namelijk altijd langzame rijders op de snelweg. Er zijn veel efficiëntere manieren om files aan te pakken. Wij doen aan de TU/e veel onderzoek naar zogenaamde connective cars, auto’s die informatie uitwisselen met de weg en met andere auto’s die deelnemen aan het verkeer (zie ook het artikel op pagina 12/13 van deze Cursor, red.). Wij zien auto’s meer als onderdeel van een flow. In dat kader doen we ook mee aan het SPITS project. Recent hebben we op de A270 auto’s getest die uitgerust zijn met een soort TomTom-kastje. Dat laat de bestuurder weten welke snelheid aangehouden moet worden, en of hij harder of zachter moet rijden. Alleen al door de snelheid door te geven, blijkt filevorming met maar liefst acht procent te verminderen. Laat het kabinet maar in dit soort toepassingen investeren, dan tijd te stoppen in zo’n belachelijk voorstel.” (NT)


    Prof.dr.ir. Maarten Steinbuch. Archieffoto | Bart van Overbeeke