C0llege clash
    TU/e reikt in april drie eredoctoraten uit
    11 november 2010 - Net als in 2006, toen de TU/e vijftig jaar bestond, worden er komend jaar, wanneer het elfde lustrum gevierd wordt, drie eredoctoraten toegekend. Prof. Rosalind Williams, hoogleraar Geschiedenis van de Techniek aan MIT, prof. Frank Kelly, hoogleraar Wiskunde voor Systemen aan de Universiteit van Cambridge, en prof. Silvio Aime, hoogleraar Biotechnologie aan de Universiteit van Turijn, worden tijdens de dies op 28 april 2011 gelauwerd.

Rosalind Williams verzorgde begin september nog een lezing aan de TU/e bij de opening van het academisch jaar. Aan MIT onderzoekt ze hoe de technologie die vandaag de dag ons leven beïnvloedt, zich heeft ontwikkeld, evenals de overtuigingen en waarden die daarvoor de basis legden.

In 1995 was ze aan MIT de eerste vrouw die benoemd werd als decaan van de opleiding van studenten. Ze was dat tot 2000 en leidde in die periode een belangrijk onderzoek dat aan de basis stond van significante veranderingen in het bacheloronderwijs van MIT. Ze heeft zich ook veel beziggehouden met de internationale uitwisseling van studenten en de verwachting is dat ze ook voor de TU/e een verrijking is voor dergelijke uitwisselingen met MIT.

Silvio Aime wordt gezien als dé autoriteit op het gebied van de ontwikkeling van contrastmiddelen voor MRI, voor zowel diagnostische als therapeutische toepassingen. Hij is één van de invloedrijkste personen op het gebied van moleculaire imaging. Aime heeft veel wetenschappelijke innovaties op zijn naam staan en heeft bijna zijn hele carrière samengewerkt met industriële partners, waaronder Philips Research. Veel van zijn vindingen hebben tot nieuwe economische bedrijvigheid geleid.

Frank Kelly voert aan de Universiteit van Cambridge onderzoek uit naar random processes, netwerken en optimalisatie, speciaal voor zeer grootschalige systemen zoals netwerken in telecommunicatie en transport. In de jaren tachtig werkte Kelly met collega’s en onderzoekers van British Telecom aan een dynamisch alternatief routingsysteem voor het telefoonnetwerk, wat uiteindelijk ook werd ingevoerd. Van 2003 tot 2006 was hij de belangrijkste wetenschappelijke adviseur van het Britse ministerie van Transport. Hij heeft ook al jaren sterke banden met het aan de TU/e gevestigde instituut EURANDOM.

Prof. Bill Buxton van de Universiteit van Toronto, die dit jaar een eredoctoraat ontving voor zijn onderzoek naar de interactie tussen mens en computer, is onlangs benoemd tot distinguished professor van de TU/e. Distinguished professors brengen jaarlijks één week aan de TU/e door en verzorgen dan lezingen voor de wetenschappelijke staf, promovendi en geselecteerde masterstudenten. Ze zijn bovendien beschikbaar voor overleg met stafleden over belangrijke ontwikkelingen binnen hun vakgebied. (HK)

Following 2006, when TU/e celebrated its 50th anniversary, next year’s eleventh quinquennium will also see the grant of three honorary doctorates. Prof. Rosalind Williams, professor of History of Science and Technology at MIT, prof. Frank Kelly,
    professor of the Mathematics of Systems at Cambridge, and prof. Silvio Aime, professor of Biotechnology at Turin University will all be honored during the dies on 28 April 2011.