C0llege clash
    Informatica werkt aan master met universiteit Moskou
    11 november 2010 - Technische Informatica gaat samenwerken met de Moskovische School of Software Engineering, onderdeel van de Higher School of Economics. De twee gaan vanaf september 2011 een gezamenlijke master aanbieden, waarvoor Russische informaticastudenten hun tweede jaar in Eindhoven doorbrengen. Ook zijn er plannen voor een minor voor TU/e-bachelors in Moskou.

De Russische universiteit, de State University - Higher School of Economics (SU-HSE), is gericht op economische toepassingen. Opleidingen als natuurkunde en scheikunde biedt de universiteit niet; informatica en wiskunde wél, omdat deze gebieden als essentieel voor de economie worden gezien. De SU-HSE kent een faculteit Business Informatica, waarvan de School of Software Engineering één van de twee afdelingen is. Jaarlijks stromen, na zeer strenge selectie, zo’n honderd studenten in.

Hoofd prof. Sergey Avdoshin en hoogleraar prof. Irina Lomazova van de School of Software Engineering brachten deze week een bezoek aan de TU/e.

De Russische gasten maakten in Eindhoven kennis met hoogleraren, onderzoekers en bestuurders van Technische Informatica en ondertekenden maandag met TU/e-rector prof.dr.ir. Hans van Duijn het ‘memorandum of understanding’ betreffende de samenwerking. Deze heeft in eerste instantie betrekking op de gezamenlijke master voor de Russische studenten, maar er zijn ook plannen voor een minor of semester voor TU/e-bachelors in Moskou.

Geëngageerd
    De samenwerking met het hoog aangeschreven Russische instituut is niet alleen interessant vanwege de “echt excellente wiskundekennis” van de Moskovische studenten, maar kent ook een meer politieke motivatie, vertelt TU/e-universitair docente dr. Natalia Sidorova. “De universiteit is heel politiek geëngageerd en ze leiden de toekomstige topmensen van het bedrijfsleven op. De kans is bovendien groot dat onze studenten in de toekomst zaken gaan doen met Russische partners; dan is het interessant om te weten hoe een en ander daar georganiseerd is, hoe softwareontwikkeling in Rusland in zijn werk gaat, wat de standaarden daar zijn”. (MvdV)

Computer Science & Engineering will be joining forces with the Moscow School of Software Engineering, part of the Higher School of Economics. Starting September 2011, the two departments will be offering a joint master’s program, which requires Russian students to spend their second year in Eindhoven. A Moscow minor for TU/e bachelor students has also been proposed.