Blanco, geel of rood?
    Kunst uit fascinatie voor het menselijk brein
    25 november 2010 - Hersenonderzoek, dat vandaag, donderdag 25 november, centraal staat tijdens de Holstlezing en het voorafgaande symposium, vormt een bron van inspiratie voor de Britse kunstenares Susan Aldworth. Op de genoemde dag is achter de Blauwe Zaal haar experimentele film ‘Going Native’ te zien, over herinneringen, gevoelens en gedachten en onze relatie met ons brein.
    Beeld uit ‘Going Native’, een film van Susan Aldworth.

Een scan van haar eigen brein in 1999 vormde het begin van Aldworths fascinatie voor het onderwerp, vooral voor de relatie tussen het fysieke brein en het menselijk zelfbewustzijn. Sindsdien werkt de Britse veelvuldig samen met neurowetenschappers -en bestudeert ze onder meer vele scans van andermans en haar eigen hersenen- in een poging meer grip te krijgen op dit eigenlijk ongrijpbare onderwerp. Dit jaar is Aldworth als ‘artist in residence’ verbonden aan het Institute of Neuroscience van Newcastle University, waar ze samen met neurowetenschappers visuele handicaps bij mensen met schizofrenie onderzoekt.
    De hoofdspreker en ontvanger van de Holst Medal 2010, prof.dr. Denis Le Bihan, gaat in zijn Holst Memorial Lecture dieper in op de rol van water in de hersenen. (MvdV)

British artist Susan Altworth is inspired by brain research, the central theme of the Holst lecture and the symposium preceding it. On November 25, the day of said events, her experimental film ‘Going Native’ is shown in the back of the Blauwe Zaal. The film is about memories, feelings, and thoughts in relation to the brain.