Blanco, geel of rood?
    ESC in gesprek met bezwaarmakers tegen studentenpand
    25 november 2010 - Het Eindhovens Studenten Corps (ESC) is sinds enige maanden in gesprek met de bezwaarmakers tegen de verbouwing van het monumentale pand aan de Ten Hagestraat 13, dat in 2011 het nieuwe onderkomen moet worden van het corps. Het ESC hoopt zo een rechtszaak te voorkomen die de verhuizing naar het toekomstige adres aanzienlijk zal vertragen.

De Henri van Abbestichting, die zich inzet voor het behoud van monumentale panden in Eindhoven, heeft in het voorjaar bij de gemeente bezwaar aangetekend tegen de verleende bouwvergunning. Net als Kalliste Woningbouwontwikkeling dat een kantoor op de Ten Hagestraat 11 heeft.

De bezwaren komen er op neer dat de gemeente Eindhoven de bouwvergunning niet volgens de regels zou hebben verleend. Verder laat Kalliste in haar bezwaarschrift weten dat: “het project naar aard en omvang niet past binnen de ruimtelijke uitgangspunten van het bestemmingsplan en de aard, schaal en functie van de kern.”

De Henri van Abbestichting vreest vooral dat de monumentale status van het pand door de verbouwing onherstelbaar zal worden aangetast. Om het verwachte geluidsniveau van de studentensociëteit in te dammen moet het pand extreem goed geïsoleerd worden. En door het graven van een bouwput kan de stabiliteit van de bestaande fundering en kelder in gevaar komen. Verder is volgens hen het gebruik van historisch materiaal niet juist gewaarborgd .

Met hulp van de architect en een aantal ‘goed onderlegde’ adviseurs hoopt het ESC de bezwaarmakers te overtuigen dat de verwachte problemen niet aan de orde zullen komen. “Op dit moment kunnen we niet veel zeggen over de inhoud van de gesprekken. We doen ons best om zo snel mogelijk alle externe factoren op te lossen zodat we in 2011 daadwerkelijk kunnen verhuizen”, aldus Emmy van Schijndel, woordvoerster van het ESC.

Beide bezwaarschriften liggen momenteel ‘op de plank’ bij de rechtbank in Den Bosch maar zijn nog niet in behandeling genomen. Of de bezwaarmakers en het ESC de hulp van de rechter inschakelen, hangt af van de uitkomst van de gesprekken die nu gaande zijn, aldus Van Schijndel. (FvO)

For some time now, the Eindhoven Student Corps (ESC) has been talking to aggrieved parties about the renovation of the monumental building at Ten Hagestraat 13, which is supposed to become the corps’ new dwelling in 2011. By talking, ESC hopes to be able to prevent a lawsuit, since that would slow down their move considerably.