Blanco, geel of rood?
    Rector: voorlopig geen verhoging BSA-norm
    25 november 2010 - Ongeveer een jaar geleden riep rector Hans van Duijn in Cursor nog dat de norm voor het bindend studieadvies wat hem betreft best omhoog mocht. Nu ligt de norm op 30 studiepunten, de helft van het totale aantal. Wie op het eind van het studiejaar daar onder zit, moet de studie staken.

Van Duijn wilde de grens destijds wel opschroeven naar 45 studiepunten. Maandag in de universiteitsraad was hij er niet meer voor. Tenminste niet op korte termijn. “Gezien de kabinetsplannen, die studenten zullen verplichten binnen zes jaar af te studeren, is een aantal van 45 studiepunten per jaar eigenlijk wel noodzakelijk. Op die manier is een studie namelijk binnen zes jaar af te ronden. Op dit moment zie ik echter weinig heil in een verhoging en zou ik de norm voor de komende jaren toch nog even op 30 studiepunten willen houden.”

Maandag werd ook bekend dat er vorig studiejaar twaalf klachten waren ingediend die verband hielden met het BSA. Zes daarvan werden gegrond verklaard. Van Duijn vond dat een laag aantal en zei dat het aangaf met hoeveel zorgvuldigheid de maatregel vorig jaar is ingevoerd. In totaal kreeg vorig jaar 19 procent van de vwo-instromers een negatief advies. Voor 1 februari 2010 had zich overigens al 17 procent van de eerstejaars uitgeschreven. (HK)

For now, the minimum amount of 30 credits to be scored in order to proceed to the next year will not be raised to 45. Rector Hans van Duijn said so at the University Council meeting.