‘Il Scarbo’ van Maurice Ravel is het stuk waarmee Liew het Solistenconcours op zijn naam wist te schrijven. De Franse componist kwam gisteren tijdens de openbare masterclass terug: Liew speelde twee stukken, waaronder ‘Ondine’ uit Ravels drieluik ‘Gaspard de la Nuit’.
Specialist Celis toont zich na afloop onder de indruk van “de inspiratie, kleur en goede atmosfeer” waarmee Liew het volgens hem moeilijke stuk neerzet. “Bovendien heb je voor dit stuk eigenlijk een héél goede vleugel nodig - en dit instrument is helaas niet echt perfect, dus alleen al daarom verdien je een extra compliment.” De kenners in de zaal knikken instemmend.
Verbeterpunten heeft Celis na zijn complimenten trouwens ook volop. Tot in detail ontleedt hij, samen met Liew, het stuk. De pianist drukt zijn leerling onder meer op het hart beter op zijn pedaalgebruik te letten. Want hoewel het stuk, geïnspireerd op de waternimf Ondine, over water gaat en de pedalen daar volgens hem prima bij passen: “Er zijn grenzen aan. Soms is het onzuiver”.
Celis staat uitgebreid stil bij “een moeilijke pianistische speelfiguur” waarbij Liew volgens de meester de controle over zijn rechterhand verliest. De repeterende noten maken het de muzikant weliswaar misschien lastiger, “maar ze geven het water net wat meer glinstering, maken het bijna feeëriek”, zo leest hij pupil en publiek bevlogen de les. Liew is één en al oor: “Heeft u een potlood? Dan zet ik het er meteen even bij”. (MvdV) |