Zwoegen of de zweep
    Eindhovense onderzoeksgroep PSN scoort bij FOM
    2 december 2010 - De onderzoeksgroep Photonics and Semiconductor Nanophysics (PSN) van de faculteit Technische Natuurkunde krijgt van de stichting FOM geld voor een drietal projecten. Dit levert de groep in totaal maar liefst vijf promotieplaatsen op.

Prof.dr. Andrea Fiore van PSN gaat het nieuwe FOM-programma ‘Quantumoptica op nanoschaal’ leiden, waarin fotonen (lichtdeeltjes) worden opgesloten in volumes van 50x50x50 nanometer: kleiner dan de golflengte van licht. Hierdoor kan geen gebruik worden gemaakt van conventionele spiegels en lenzen. Fiore hoopt met het project “een geheel nieuw, fundamenteel begrip op te kunnen bouwen van de ultrasterke interactie van licht met materie”. Behalve de TU/e doen ook de Universiteit Leiden, de TU Delft en het FOM-instituut AMOLF mee aan het programma.

Prof.dr. Paul Koenraad en prof.dr. Erik Bakkers nemen deel aan ‘De singuliere fysica van ééndimensionale systemen’, dat vanuit Twente wordt gecoördineerd. Dit nieuwe FOM-programma draait om het gedrag van elektronen in ééndimensionale systemen.

Bij een derde FOM-project werken Bakkers en dr. Jos Haverkort van PSN samen met de groep van prof.dr. Peter Notten van de faculteit Electrical Engineering. Doel is een systeem op basis van nanodraadjes te ontwikkelen waarin zonlicht en CO2 met behulp van enzymen worden omgezet in vloeibare brandstof. (TJ)

The Photonics and Semiconductor Nanophysics research group (PSN) of the Department of Applied Sciences will receive money from FOM for the realization of three projects. The grant allows for no less than six PhD positions for the group.