Zwoegen of de zweep

Koude start nieuwbouw W-hal

2 december 2010 - De officiële start van de nieuwbouw van de W-hal is woensdag 1 december ingeluid door dr.ir Arno Peels. Met het boren van een funderingsgat opende de bestuursvoorzitter van de TU/e symbolisch de werkzaamheden. Het gebouw wordt naar verwachting in 2012 opgeleverd en moet uitgroeien tot het nieuwe hart van de campus in Eindhoven.  x1_s.jpg
    Boormeester Teus Terlouw (links) en bestuursvoorzitter dr.ir. Arno Peels geven het officiële startsein voor de nieuwbouw van de W-hal. Foto: Rien Meulman.

Terwijl nagenoeg de hele Nederlandse bouwwereld aan het begin van de meteorologische winter met vorstverlet bij de kachel zat, werd in de gestripte W-hal juist de aftrap verricht voor een gigantische verbouwing. Volgens het KNMI was het sinds 1921 niet meer zo bar en boos geweest aan het begin van december. Vanwege  een temperatuur van min acht graden Celsius (in de wind zelfs een gevoelstemperatuur van min zestien) was met grote blauwe zeildoeken een hoek van de bouwplaats redelijk windvrij gemaakt. De tweehonderd gasten konden zich opwarmen met glühwein, bier en snert.

Arno Peels had gevoel voor de barre omstandigheden; hij hield een korte toespraak en boorde daarna in vakkundig hoog tempo symbolisch een funderingsgat in de grond. Onder toeziend oog van boormeester Teus Terlouw uit Capelle aan de IJssel die namens Bender Funderingstechniek bij het karwei is betrokken.

Na de plechtigheid volgde een kort optreden van een violiste, gezeten in wat nog het meest leek op een opgeblazen kauwgumbal. Hoe was ze daar in gekomen? Met een knal bevrijdde ze zich even later uit haar omhulsel en zette het optreden op blote voeten(!) nog even verder.

Het nieuwe gebouw gaat 55 miljoen euro kosten, meet straks ruim 25.000 vierkante meter en biedt huisvesting aan de universiteitsbibliotheek en zo’n 900 studieplekken voor studenten. Boven een deel van de grote overdekte hal en het gebouw voor centrale studentenvoorzieningen komt een gebouw van vijf verdiepingen voor de faculteit Wiskunde en Informatica. (FvO)

The official start of the new construction of W-hal was heralded by dr.ir. Arno Peels. By drilling a foundation pit, the Chairman of the Board symbolically started construction. The building is expected to be surrendered in 2012 and is supposed to become the heart of the Eindhoven campus.