Zwoegen of de zweep

Geen verlies of winst voor studentenfracties

2 december 2010 - De verhoudingen binnen de Universiteitsraad blijven ongewijzigd. Dat is de uitkomst van de verkiezing van de studentenafvaardiging op dinsdag 30 november en woensdag 1 december. Zowel Groep-één (zes zetels) als PF (drie zetels) houdt hetzelfde aantal vertegenwoordigers in de Universiteitsraad. De uitslag werd donderdag 2 december bekend gemaakt door het Centraal Stembureau.

x2_s.jpg
    Sandra van Tienhoven (links, Groep-één) en Rhesa Baar (PF). Foto’s Bart van Overbeeke

De opkomst tijdens de elektronische stemming deze week was nagenoeg gelijk aan die van het vorige jaar. Dit jaar brachten 50,9 procent van de kiesgerechtigden een stem uit, tegen 49,7 procent in 2009.

Sandra van Tienhoven, lijsttrekker van Groep-één: "Wij zijn erg blij met deze uitslag. Wederom zes zetels, dit geeft wel aan dat er veel mensen achter onze aanpak staan. Komend jaar zullen we ons met zes mensen wederom inzetten voor alle studenten. We willen iedereen bedanken voor het stemmen! Dat we een nieuw record qua opkomstpercentage halen, geeft aan hoeveel studenten het belang van een universiteitsraad en de stem van de student daarin vinden."

Rhesa Baar, lijsttrekker van de fractie PF: "Ik wil graag iedereen die op ons heeft gestemd heel erg bedanken! Wij zullen onze kiezers niet teleurstellen en onze verkiezingspunten waarmaken. We hebben er zin in."

PF had een kleine stunt bedacht tijdens de verkiezingen om studenten over te halen te gaan stemmen. Degene die een stem uitbracht, kreeg namelijk een fiche dat kon worden doorgespeeld naar een studievereniging naar keuze. De twee vereniging met de meeste fiches, wacht een gratis fust bier voor hun borrel op donderdag 9 december. Rhesa: "We gaan de fusten volgende week uitreiken op de borrels. Wie gewonnen heeft? Dat verklappen we niet. We houden het nog even spannend."

Voor de universiteitsraad -de medezeggenschapsraad aan de TU/e die de besluiten van het College van Bestuur controleert en initiatieven aandraagt- worden jaarlijks in december nieuwe studentleden gekozen. De medewerkers in de universiteitsraad worden om de twee jaar gekozen - volgend jaar zijn zij weer aan de beurt.

Aan de TU/e zijn er twee studentenfracties die in totaal negen zetels mogen vullen. De studenten in deze fracties hebben adviesrecht, informatierecht, initiatief-recht en soms instemmingsrecht. Hieronder de gekozen studenten in volgorde zoals ze op de kieslijst stonden. Daarachter is vermeld hoeveel voorkeursstemmen ze wisten te behalen. (FvO)

Groep-één

Zetels: 6

Aantal geldige stemmen: 2070

1. Sandra van Tienhoven (BMT) - 248 stemmen
    2. Roald Damoiseaux (B) - 179 stemmen
    3. Leanne Scheepers (W&l) - 159 stemmen
    4. Vincent Joanknecht (IE&IS) - 82 stemmen
    5. Jeaphianne van Rijn (ST) - 197 stemmen
    6. Manon Eijsvogel (EE) - 58 stemmen

PF

Zetels: 3

Aantal geldige stemmen: 1250

1. Rhesa Baar (IE&IS) - 209 stemmen
    2. Sander van den Broek (IE&IS) - 78 stemmen
    3. Thomas Reijnaerts (TN) - 95 stemmen

The distribution of seats within the University Council remain unaltered, judging from the student elections last Tuesday, November 30, and Wednesday, December 1. Groep-één (six seats) as well as PF (three seats) retained the same number of representatives in the Council. The results were published on Thursday, December2, by the Electoral Council.