Zwoegen of de zweep
    3TU: Van Bijsterveldt moet verder kijken dan examenprofielen
    08 december 2010 - Minister Marja van Bijsterveldt (OCW) wil meer wiskunde en exacte vakken op de havo en het vwo. Hoe hoopgevend ook, dat levert alleen wat op als het volgen van bètastudies niet wordt ontmoedigd, vinden de drie technische universiteiten.

De TU’s vinden het prima als het voortgezet onderwijs van vier naar twee eindexamenprofielen teruggaat: een alfa- en een bètavariant. “Als het niveau en de aansluiting op de bètastudies maar gewaarborgd blijft”, zegt een woordvoerder.

De minister van Onderwijs wil met de vandaag aangekondigde plannen het niveau van Nederlandse scholieren verbeteren om de ambitie om tot de top-vijf van kenniseconomieën door te dringen waar te maken.

De TU’s waarschuwen echter dat het dan niet genoeg is om het middelbaar onderwijs te hervormen. De plannen van Van Bijsterveldt zullen alleen meer en betere bètastudenten opleveren als dergelijke studies aantrekkelijk blijven voor studenten. “Dan moet je geen ‘langstudeerdersregeling’ gaan invoeren, zoals staatssecretaris Zijlstra voorstelt”, aldus de TU’s.

Zijlstra wil studenten met meer dan een jaar studievertraging drieduizend euro extra collegegeld laten betalen. “Wij hopen dat er een uitzondering zal worden gemaakt voor bèta-studenten”, zegt een voorlichter van de drie technische universiteiten. “Universiteiten hebben de taak om de studeerbaarheid van de bètaopleidingen op te krikken, maar het is ook belangrijk dat studenten niet ontmoedigd worden.”

Van Bijsterveldt reageert met haar plannen op het vandaag verschenen onderzoek van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling), waarin de leerprestaties van vijftienjarigen op het gebied van taal, wiskunde en exacte vakken internationaal worden vergeleken. Uit dit driejaarlijkse PISA-onderzoek blijkt dat Nederlandse scholieren onderhand bij de 'subtop' horen en dat is niet goed genoeg, vindt ze. (HOP)

Minister Marja van Bijsterveldt (OCW) wants to see more mathematics and science subjects at havo and vwo high schools. It’s a promising thought, yet it will only help if science studies weren’t discouraged by, just to name one thing, the measures regarding extended studying, according to the three universities of technology.