Virus uitgeroeid
    TU/e-prof Van der Hofstad:
    “Wetenschapsquiz tumultueus”
    9 december 2010 - “Tumultueus.” Zo omschrijft TU/e-prof Remco van der Hofstad de Nationale Wetenschapsquiz 2010 die op tweede kerstdag op tv wordt uitgezonden. Hierover uitweiden wil -en mag- de hoogleraar Kansrekening en Statistiek niet, “maar het was erg leuk om eraan deel te nemen”.
    Foto | Nils Schoonhoven

Van der Hofstad erkent dat hij even moest nadenken over de uitnodiging van de VPRO om plaats te nemen in het team van wetenschappers, dat het dit jaar opneemt tegen een journalistenploeg. “Je staat daar natuurlijk wel erg ‘exposed’ - als persoon én als professional. De vragen zijn lastig, bestrijken een breed scala van de wetenschap en je wordt vaak op het verkeerde been gezet.” Wetenschappers zijn hierbij volgens de hoogleraar niet per se in het voordeel: “De journalisten bestempelden zichzelf direct als de ‘underdog’, terwijl je met logisch nadenken en goed lezen een heel eind komt”.

Van der Hofstad vond het leuk om een kijkje in de keuken te kunnen nemen: niet alleen in die van collega-wetenschappers uit heel andere vakgebieden, maar ook in de keuken van de televisie. “De quiz is een goede reclame voor de wetenschap; er wordt echt ontzettend goed nagedacht over de vragen en over hoe bijbehorende experimenten het best in beeld kunnen worden gebracht.”

Van der Hofstad hoopt dat de TU/e een beetje profiteert van de quiz en zijn deelname eraan - hoewel onderzoeksfinancier en programmasponsor NWO volgens hem aanzienlijk prominenter naar voren komt dan de instellingen waaraan de quizdeelnemers verbonden zijn. “Volgens mij ben ik ook vooral benaderd als Vici-winnaar, als onderzoeker met een duidelijk NWO-profiel, en minder als TU/e-hoogleraar. Maar hopelijk komt ook de universiteit in de uitzending enigszins naar voren.” (MvdV)

De uitzending is te zien op zondag 26 december, 21.15 uur op Nederland 2.
    Zie ook De Nationale Wetenschapsquiz.

“Tumultuous.” TU/e professor Remco van der Hofstad has no other words for the National Science Quiz 2010 that will be broadcast on TV December 26. He and two fellow scientists will compete against a team of journalists. The show starts at 9.15PM on Nederland 2. Give the quiz a try at www.vpro.nl/nwq.