Glazen Huis in 040
    Studenten vinden extra uitloopjaar niet genoeg
    16 december 2010 - Studenten gaan door met de strijd tegen de kabinetsplannen. Op 21 januari is er een landelijke demonstratie gepland, ook al heeft het kabinet toegezegd dat studenten ook in hun master een jaar mogen uitlopen. Dat brengt de uitloop in totaal op twee jaar, zonder dat ze een hoger collegegeld hoeven te betalen.

Afgelopen vrijdag gingen studenten in verschillende steden de straat op. Op de Dam protesteerden zo’n vierduizend studenten. Ook in Nijmegen, Wageningen en Utrecht werd gedemonstreerd. De ministerraad besloot vrijdag dat studenten straks zowel in de bachelor- als in de masterfase één jaar mogen uitlopen, zonder dat zij een hoger collegegeld hoeven betalen.

Maar de studenten willen meer. Studenten mogen hun uitloopjaren namelijk niet vrij besteden, benadrukt Guy Hendricks, voorzitter van het Interstedelijk Studentenoverleg. Er is één jaar extra voor de bachelor en één jaar voor de master. Een student die bij zijn bachelor meer dan een jaar uitloopt, gaat gewoon meer collegegeld betalen. En dit hogere collegegeld, door de studenten de ‘Halbe-heffing’ gedoopt -naar staatssecretaris Halbe Zijlstra-, moeten zestigduizend ‘langstudeerders’ al vanaf september gaan betalen, aldus Hendricks.

Het ISO, de LSVb en de LKvV houden op 21 januari -de verjaardag van staatssecretaris Halbe Zijlstra- een landelijke demonstratie. “Als cadeautje” krijgt hij “het Malieveld vol betrokken studenten”, schrijven de organisaties in een gezamenlijk persbericht. Ze roepen op tot een landelijke collegevrije dag, zodat studenten naar Den Haag kunnen komen.

Sander Breur van de Landelijke Studenten Vakbond denkt dat protesteren nog zin heeft: “Zolang het in de coalitie niet helemaal lekker loopt, ligt er een mogelijkheid. De partijen moeten plannen verdedigen waar ze zelf niet helemaal achterstaan. Ze weten dat ze eigenlijk zouden moeten investeren om hun ambities waar te maken.” (HOP)

Students will continue their fight against the government. They planned a nationwide demonstration for January 21, even though the government already promised to grant students an extra year to finish their Master’s.