Glazen Huis in 040
    In memoriam: Ulbo de Sitter
    22 december 2010 - Op zaterdag 18 december is in zijn woonplaats Heusden na een kortstondig ziekbed Ulbo de Sitter overleden. Hij was van 1 december 1970 tot 1 mei 1986 hoogleraar Sociotechniek bij de toenmalige faculteit Bedrijfskunde van de TU/e.

Lamoraal Ulbo de Sitter werd geboren op 2 april 1930 in Jönköping, Zweden. Voordat hij ging studeren, was hij vier jaar machinist op de grote vaart. Hij studeerde Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij cum laude afstudeerde, en waar hij later ook promoveerde, na een korte werkkring bij de Centrale Directie van de PTT in Den Haag.

Ulbo de Sitter heeft een voortrekkersrol gespeeld in de ontwikkeling van de Bedrijfskunde: hij heeft een integrale ontwerpbenadering voor organisaties ontwikkeld, die veel is toegepast in het Nederlandse bedrijfsleven. Samen met Björn Gustavsen, Fred Emery en Eric Trist behoort hij tot het selecte gezelschap van ‘top opinion leaders’ op zijn vakgebied.

Hij was telg uit een wetenschappelijk geslacht: zijn vader was een bekend geoloog, en zijn grootvader een beroemd astronoom. Ulbo de Sitter is 80 jaar geworden.

Frans M. van Eijnatten, faculteit IE & IS

On Saturday, December 18, Ulbo de Sitter passed away in Heusden, where he lived, after a short sickbed. From December 1970 to May 1, 1986, he was a professor of Siocotechnical Systems at TU/e’s former Department of Business Administration.