Glazen Huis in 040
    Building Physics eerste finalist Best Innovator Group
    22 december 2010 - De unit Building Physics is de eerste jonge onderzoeksgroep die doorgaat naar de finale van de Best Innovator Group Award. Van de drie onderzoeksgroepen die zich tijdens de voorronde op dinsdag 21 december in het Auditorium presenteerden, legt deze groep, met hoofddocent dr.ir. Bert Blocken, de meest succesvolle connectie tussen wetenschap en praktijk, aldus de jury. x14_s.jpg
    Links decaan prof.dr.ir. Ton Backx, rechts dr.ir. Bert Blocken | Foto: Rien Meulman

De ingang van een haven, een stadion, de ruimte rondom gebouwen: voorbeelden van plekken waar de invloed van luchtstromen groot kan zijn. Bert Blocken, UHD bij de vakgroep Building Physics illustreerde het in zijn presentatie onder andere met beeldmateriaal van wegwaaiende eendjes en omvallende vrouwen.

Er is steeds meer maatschappelijke belangstelling voor de simulatietechniek van de vakgroep. “Toepassing wordt steeds meer een taak van de universiteit; we moeten dat estafettestokje (toepasbare wetenschap, red.) doorgeven aan de maatschappij”, aldus voorzitter prof.dr.ir. Ton Backx van de Faculty Club, initiatiefnemer van de competitie. “Bert Blocken is daar duidelijk ver mee.”

Jurylid prof.dr.ir. Harry Lintsen, emeritus hoogleraar bij Innovation Sciences, was vooral gecharmeerd van de toegankelijke presentatie. “Het is zo ontzettend moeilijk om wetenschap toegankelijk te maken voor leken. Bert Blocken heeft het echter met humor gedaan.”

Door de winst van de groep Building Physics zijn Playful Interaction (ID) en Transportation Planning under Uncertainty (IE&IS) uitgeschakeld als titelkandidaten voor ‘Best Innovator Group’. Building Physics kreeg een cheque van tweeduizend euro, die gebruikt mag worden voor het bijwonen van een congres. (SK)

Lees meer over de Best Innovator Group Award in Cursor 4 en Cursor 13.

The Building Physics unit is the first young research group to have made it to the Best Innovator Group Award finals. Out of the three research groups that presented themselves in the Auditorium during the preliminary on Tuesday, December 21, this group was most successful in bridging the gap between science and practice, according to the judges.