Glazen Huis in 040
    Vierde Vici-subsidie voor TU/e
    22 december 2010 - Dr. Kevin Williams van de faculteit Electrical Engineering krijgt een Vici-subsidie voor zijn voorstel voor onderzoek naar ultrasnelle opto-elektronische chips. Williams is de vierde Eindhovense onderzoeker waarvan nu bekend is dat hij een Vici krijgt, en de tweede van onderzoeksinstituut COBRA. x15_s.jpg
    Kevin Williams. Foto |Bart van Overbeeke

Williams (VK, 1970) gaat de kennis ontwikkelen om te komen tot ultrasnelle opto-elektronische chips. In allerlei toepassingen is er een groeiende vraag naar computerprocessoren die datastromen van terabits per seconde kunnen verwerken (1 terabit is duizend gigabit).

De huidige processoren hebben een maximale snelheid van enkele gigabits per seconde. Het energieverbruik en de kosten blokkeren de weg naar snellere processoren. De Britse onderzoeker zoekt de oplossing in optische chips; chips die werken met lichtsignalen in plaats van elektrische signalen. Daarmee worden energiezuinigere ultrasnelle chips mogelijk.

Maar daarvoor moeten wel twee belangrijke barrières worden genomen. Het licht kan nu nog niet goed gecontroleerd worden; daarvoor beweegt het te snel. Bovendien is er nog geen goede techniek voor ‘lichtbedrading’ in complexe optische chips. Williams gaat beide aspecten aanpakken in zijn onderzoek. Zijn werk moet uiteindelijk resulteren in twee prototypes die laten zien dat zijn oplossingen echt werken.

COBRA is de interuniversitaire onderzoeksschool Communication Technologies Basic Research and Applications. Afgelopen week werd al bekend dat prof.dr. Erik Bakkers, die ook verbonden is aan COBRA, ook een Vici krijgt. De officiële bekendmaking van alle Vici-winnaars is op 1 februari 2011. De Vici-subsidies bedragen maximaal anderhalf miljoen euro. De subsidie biedt de gelegenheid een eigen onderzoeksgroep op te bouwen. Voor de drie eerdere Vici’s van de TU/e zie dit artikel. (IJ)

Dr. Kevin Williams of the Department of Electrical Engineering was awarded a Vici grant for his proposal of a study into ultra fast optoelectronic chips. So far, Williams is the fourth Eindhoven researcher receiving a Vici grant, and the second one at the COBRA research institute.