Glazen Huis in 040

TU/e eindigt nipt boven Twente en Delft in Keuzegids

16 december - In de Keuzegids 2011, die vandaag verschijnt en scholieren moet helpen bij het bepalen van hun studiekeuze, houdt de TU/e de Universiteit Twente (UT) en de TU Delft nog net onder zich. Bovenaan de lijst staan de Open Universiteit en de Wageningen Universiteit. x2_s.jpg

Bij de opleiding Technische Bedrijfskunde aan de TU/e is er volgens de Keuzegids bij studenten veel waardering voor de deskundigheid van de docenten. Qua kwaliteit ontloopt deze opleiding nauwelijks die in Twente en Groningen. Technische Innovatiewetenschappen scoort hoog in vergelijking met andere bèta-opleidingen met een maatschappelijke inslag, al is het met minder hoge scores dan voorheen, zo meldden de samenstellers.

Alle opleidingen Technische Wiskunde, dus ook die aan de TU/e, worden stuk voor stuk beoordeeld als goed. Pluspunt voor de opleiding in Eindhoven is het feit dat studenten al behoorlijk wat contact met de beroepspraktijk krijgen tijdens hun studie. Van de opleidingen Technische Informatica krijgt de Eindhovense opleiding de laagste waardering, maar er is veel waardering het voor aantal contacturen en de groepsgrootte. Ook staat er in de Keuzegids de wat vreemde kanttekening dat niet alle eerstejaars hier het tweede jaar te halen.

De opleiding Technische Natuurkunde is qua waardering terecht gekomen tussen die van Twente en Delft. De hoogste waardering is er voor de contacturen. Scheikundige Technologie aan de TU/e steekt duidelijk uit boven de Twentse en Groningse opleidingen en behaald een hoge totaalscore. De Eindhovense opleiding Electrical Engineering is hekkensluiter in vergelijking met Delft en Twente. Veel waardering is er voor het aantal contacturen, maar daarnaast staat een zeer slecht oordeel over de organisatie.

Biomedische Technologie en Werktuigbouwkunde behalen beide een mooie score. De kansen op de arbeidsmarkt tot 2014 worden voor deze opleidingen als goed beoordeeld. En dat is in vergelijking met andere technische opleidingen uitzonderlijk in deze gids, die ook meldt dat Werktuigbouwkunde in Delft minder aan te raden is.

Zowel de Eindhovense als de Delftse opleiding Bouwkunde worden niet bijster goed beoordeeld. Hierbij is in Eindhoven de hoge studielast het grootste minpunt. Delft behaalt op bijna alle punten een slechte score.

De opleiding Industrial Design steekt duidelijk uit boven die van Enschede en Delft. De hoogste waardering is voor de voorbereiding op een loopbaan, de groepsgrootte en het aantal contacturen. De Keuzegids beveelt de opleiding ook aan bij studenten die van veel zelfstandig werken houden. (HK)

The 2011 Selection Guide (‘Keuzegids’) that appeared yesterday is meant to help high school students determine what studies best fit them. The guide puts TU/e ahead of Twente University (UT) and TU Delft, albeit barely.
    Best universities on the list are the Open Universiteit (Amsterdam) and Wageningen University.