Glazen Huis in 040
    Arnoud Vermeer: ‘Ik heb de capaciteit van het TU/e-netwerk getest’
    17 december 2010 - We meldden deze week in Cursor dat Dienst ICT ontkent dat het computernetwerk van de TU/e in het voorjaar gehackt of platgelegd zou zijn. Arnoud Vermeer meldt naar aanleiding van dit bericht dat hij een ‘capaciteitstest’ heeft uitgevoerd, en wel ‘rond’ 23 april.

Computerbeveiligingsexpert Arnoud Vermeer geeft aan dat hij bewust de netwerken van de TU/e en Universiteit Twente heeft getest. “We hadden korte lijntjes met studentenverenigingen daar.” Volgens Vermeer heeft een lid van studentenvereniging Stack medewerking verleend. De Cursorredactie kreeg vrijdagmiddag nog niet de juiste persoon te pakken bij Stack om hierin inzicht te verschaffen.

Vermeer claimde 8 december in De Wereld Draait Door dat hij de netwerken van beide universiteiten had ‘platgelegd’. Nu nuanceert hij die uitspraak enigszins. “De website was nog wel online, maar van buitenaf onbereikbaar.” Vermeer gebruikte een testprogramma voor zijn actie en maakte gebruik van het onderzoeksnetwerk van Surfnet, internetprovider van het hoger onderwijs in Nederland. Hoe hij deze toegang heeft, wil hij niet zeggen.

Een zoekactie naar het al dan niet platleggen van het verkeer op de bewuste netwerken leverde tot nu toe weinig op. Dr. ir. Ronald Waterham van Dienst ICT wil niet meer inhoudelijk reageren op de kwestie.  (JvG)

.

This week, Cursor reported that the ICT Service Company denies TU/e's computer network was either hacked or shut down last spring. In response to this report, Arnoud Vermeer says he did a 'capacity test' on April 23, 'or thereabouts'.