Glazen Huis in 040
    TU/e-onderzoeker werkt mee aan technologie voor biomassaconversie
    20 december 2010 - De Nederlandse overheid (Agentschap NL) heeft vorige week BIOeCON subsidie toegekend aan het project BiCEPS. Dit project richt zich op  het direct opwekken van elektriciteit uit ‘opgeloste’ biomassa waarbij hoge elektrische rendementen mogelijk zijn. BIOeCON voert dit project uit met de Faculteit Scheikundige Technologie van de TU/e. Het universitaire onderzoek wordt uitgevoerd in de groep Inorganic  Materials Chemistry van prof. dr. Emiel Hensen. x8_s.jpg
    Archieffoto: Bart van Overbeeke
    BIOeCON, in Biofuels Digest aangeduid als een Nederlandse pionier op het gebied van biobrandstof, is een bedrijf dat de basis heeft gelegd voor twee nieuwe technologieën. De eerste is het omzetten van biomassa in bio-olie. Deze technologie is ondergebracht in KiOR, een Amerikaanse start-up, waarin inmiddels al vele miljoenen zijn geïnvesteerd. De tweede nieuwe technologie is BiCHEM. Met behulp van deze technologie wordt biomassa omgezet in een specifiek molecuul dat als grondstof kan dienen voor brandstoftoevoegingen. Met de nu toegekende subsidie wil BIOeCON met de TU/e aantonen dat het Biceps concept uit te werken is tot een derde biomassaconversie technologie. (JvG)
    Last week, Dutch Government (‘Agentschap NL’) awarded the BIOeCON grant to the BiCEPS project. The project is aimed at electricity generation from ‘dissolved’ biomass, a process that can make for high electrical efficiency. The project is a joint effort between BIOeCON and the Department of Chemical Engineering and Chemistry at TU/e. Academic research is conducted by the Inorganic Materials Chemistry group of prof.dr. Emiel Hensen.