Happy 2011 x 5
    Zijlstra: “Hoger onderwijs mag blij zijn”
    13 januari 2011 - Het hoger onderwijs mag blij zijn met het beleid van Halbe Zijlstra, vindt de staatssecretaris zelf. Hij bezuinigt bijna niets, zegt hij in een interview met Vrij Nederland van deze week.

Verreweg het grootste deel van het VN-interview gaat over Zijlstra’s cultuurbeleid, maar hij doet ook enkele uitspraken over hoger onderwijs. Zoals deze: “Van de achttien miljard die we bezuinigen, komt maar tien miljoen bij het hoger onderwijs vandaan. Dat is bijna nul, op zo’n grote begroting.”

Hij vindt het “armoedig” dat bestuurders zoals Roelof de Wijkerslooth van de Radboud Universiteit Nijmegen desalniettemin over een daling van de kwaliteit reppen en impliciet dreigen om diploma’s van onvoldoende kwaliteit af te geven.

De woede van studenten over de langstudeerdersregeling kan hij zich beter voorstellen. “Tuurlijk doet die maatregel pijn. Maar het is ook geen vakantietijd. Je investeert in je eigen toekomst. Daar mag je best wat voor over hebben. Overigens blijft de overheid nog steeds driekwart van de studiekosten betalen. (HOP)

Higher education should be pleased with Halbe Zijlstra’s policy, if it’s up to the State Secretary himself. He is hardly making any cutbacks, he claims during in an interview in this week’s Vrij Nederland magazine. He thinks chairmen such as Radboud University Nijmegen’s Rudolf de Wijker-slooth are “pathetic” in complaining about quality standards and implicitly threatening to be forced to give out degrees of inferior quality. He does understand students’ outrage concerning the measures on extended studying.