Happy 2011 x 5
    Familie frauderende student buiten schot
    13 januari 2011 - Familieleden die studenten helpen frauderen met hun uitwonendenbeurs, zullen niet apart worden aangepakt. Volgens staatssecretaris Halbe Zijlstra valt moeilijk te bewijzen dat ze de boel bewust flessen.

De PvdA in de Tweede Kamer wilde weten of het nieuwe wetsvoorstel waarmee de fraude wordt bestreden ook de hulp van familie of vrienden strafbaar stelt. Dat was aanvankelijk het plan, maar Zijlstra laat weten dat hij ervan afziet na overleg met het Openbaar Ministerie: “Het is lastig te bewijzen dat er in dergelijke gevallen sprake is van aantoonbaar bewust gedrag van betrokken familieleden.”

Uit controles in Amsterdam bleek dat er in bijna de helft van de gecontroleerde gevallen sprake was van misbruik. Dat zegt volgens de staatssecretaris vooral iets over de selectie van verdachte adressen. De zogeheten risicoprofielen waarmee dat gebeurde waren kennelijk adequaat. Dit betekent niet dat bijna de helft van alle studenten fraudeert.

Binnenkort hoopt Zijlstra meer te kunnen zeggen over de omvang van het misbruik en de effectiviteit van de adrescontroles tot nu toe. Voormalig minister Ronald Plasterk schatte het gefraudeerde bedrag op jaarlijks 27 miljoen euro. (HOP)

Relatives that help students living away from home in committing fraud regarding their grant will not be prosecuted. According to State Secretary Halbe Zijlstra it’s hard to prove intentional cheating.