Happy 2011 x 5
    Zoektocht naar oorzaak van klachten Paviljoen-bewoners
    13 januari 2011 - Al anderhalf jaar klagen de bewoners van twee gangen in het Paviljoen over stankoverlast en irritatie aan ogen en neus. Jos Hermus, directeur bedrijfs-voering van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS), heeft al enige onderzoeken laten uitvoeren om achter de oorzaak van de klachten te komen. Onlangs zijn grondwaterboringen uitgevoerd.

De klachten werden anderhalf jaar geleden voor het eerst gemeld door medewerkers van Technische Innovatiewetenschappen, die een half jaar daarvoor van het TeMa-gebouw (nu Connector geheten) verhuisd waren naar twee gangen in het Paviljoen. Volgens Hermus betreft het klachten over stank en heeft men last van ogen en neus. Voor de zomer van 2010 is de faculteit het gericht gaan onderzoeken.

“Klachten over de geur die in het Paviljoen hangt, zijn er eigenlijk altijd wel geweest”, zegt Hermus. “Die willen we dit jaar sowieso zien te verhelpen door het hele gebouw beter te gaan ventileren. Voor de problemen met ogen en neus dachten we in eerste instantie aan schimmels, maar de arbodienst kon daar niets van terugvinden. Er werd wel een iets verhoogde concentratie formaldehyde aangetroffen in sommige gangen, maar die lag ruim onder de norm waarbij het klachten zou kunnen veroorzaken. Het zou afkomstig kunnen zijn uit de gevelplaten, maar dat lijkt ook onwaarschijnlijk voor een gebouw dat er al zo lang staat.”

Voor de kerstvakantie heeft adviesbedrijf Tauw in het grondgebied rondom de gangen enkele boringen uitgevoerd om grondwatermonster te kunnen nemen. In loop van volgende week verwacht Dienst Huisvesting daar de resultaten van. (HK)

For the past year and a half, residents of two of the Paviljoen’s hallways have been complaining about stench and eye and nose irritation. Jos Hermus, managing director at Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS) already did some research to find out the cause of complaint. Recently, there have been groundwater drillings. Results of these drillings are expected next week.