Happy 2011 x 5
    Studiemarathon van start
    17 januari 2011- Om 9.00 uur is in Utrecht de studiemarathon begonnen. Als protest tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs volgen studenten in Utrecht, Groningen en Amsterdam 72 uur lang uiteenlopende colleges. Allerlei grote namen steunen de marathon.

In Utrecht beet oud-minister Jacqueline Cramer (PvdA) het spits af met een college over duurzaamheid. Er volgen nog lezingen over Hannah Arendt en het Eichmann-proces, Plato, poëzie, stress en besluitvorming, globalisering en nog veel meer.

De bedenkers van de marathon willen een zo breed mogelijk palet aan wetenschap aanbieden en dat is gelukt. Ze hopen nu dat er zoveel mogelijk studenten komen, liefst ook midden in de nacht. Youp van ’t Hek moedigt hen aan met een promotiefilmpje, hoewel hij weinig anders zegt dan dat de marathon eraan komt.

Om twaalf uur ’s nachts zal Paul Schnabel acte de présence geven in Utrecht. In de vroege ochtend, vermoedelijk voor een iets kleiner gehoor van studenten, volgen lezingen over hartritmestoornissen, maar ook over een groen oplichtend kwalletje dat een revolutie in de levenswetenschappen heeft veroorzaakt.

Op dinsdagmorgen neemt Groningen het stokje over, waar hoogleraren, politici en ondernemers college geven. Ook Henk Pijlman, voorzitter van de Groningse Hanzehogeschool, zal een college verzorgen.

De marathon eindigt donderdagmorgen in Amsterdam. Natuurkundige en president van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen Robbert Dijkgraaf zal daar over de grenzen van de wetenschap spreken. Ook PvdA-leider Job Cohen, voormalig burgemeester en universiteitsbestuurder in Maastricht, zal het woord voeren. Andere lezingen gaan over seks in videoclips, gezichtsbedrog, de Middeleeuwen en burgerlijke ongehoorzaamheid. (HOP)

De colleges zijn te volgen via www.studiemarathon.nl.

Study marathon starts

At 9AM, Utrecht started its study marathon. By means of protest against the cutbacks in higher education, students in Utrecht, Groningen and Amsterdam will be attending various classes for 72 hours straight. A large number of big names expressed their support for the marathon. Classes can be watched online at www.studiemarathon.nl.