Happy 2011 x 5
    Maximaal 187.340 euro salaris voor onderwijsbestuurders
    17 januari 2011 - Topfunctionarissen van hogescholen en universiteiten mogen straks niet meer dan 187.340 euro per jaar verdienen. Doen ze dat toch, dan kan de minister het te veel verdiende geld bij hen terugvorderen. Dat staat in het wetsvoorstel ‘normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector’ dat minister Donner van binnenlandse zaken vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hoogleraren vallen niet onder de regeling.

Volgens de wet mogen bestuurders bovenop de maximaal 187.340 euro (130 procent van het ministerssalaris) per jaar nog een onkostenvergoeding van 7.559 euro ontvangen (de onkostenvergoeding van de minister-president), en maximaal 28.767 euro aan pensioenpremie. Een ontslagvergoeding mag niet meer dan 75.000 euro bedragen.

De maximumbedragen worden jaarlijks vastgesteld door de minister en stijgt mee met het percentage loonsverhoging van rijksambtenaren. De regeling geldt voor de pubieke en semipublieke sector, waar behalve het onderwijs onder meer de publieke omroep en woningcorporaties onder vallen. Voor de zorgsector en de academische ziekenhuizen gaan andere regels gelden.

Tot nu toe gold er alleen een openbaarmakingsnorm voor salarissen in de semipublieke sector die boven de 188 duizend euro uitstegen. In 2009 verdienden 55 bestuurders in het hoger onderwijs meer dan 188.000 euro. (HOP)

Maximum salary for educational board set at 187,340 euro

In time, senior executives at colleges and universities will only be allowed to earn a maximum of 187,340 euro a year. Should their salary exceed the maximum, the government can reclaim any excess pay. This can be found in the billl ‘standardization of remuneration for senior executives in public and semipublic sector’, which minister Donner sent to the House of Representatives last Friday. Professors are exempt from the rule.