Happy 2011 x 5
    Weinig steun voor ‘spontane actie’ Amsterdamse studenten
    17 januari 2011 - Een groep “bezorgde studenten” heeft het “heft in eigen handen” genomen en het service- & informatiecentrum van de UvA en HvA bezet. Ze willen vrijdag tentamenvrij en busvervoer naar de demonstratie in Den Haag.

Ook willen ze dat de Hogeschool van Amsterdam collegevrij geeft, net als de Universiteit van Amsterdam. Zo’n veertig studenten hebben het pand op het Binnengasthuisterrein in een “spontane actie” bezet. Ze hebben van het gebouw een ‘alternatief voorlichtingsbureau’ gemaakt dat studenten inlicht over de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs.

De ASVA-studentenunie steunt de bezetting niet. Voorzitter Lodewijk Berkhout: “De actie is niet studentvriendelijk. Ik zag net een medewerker boven uit een raam roepen naar een student dat die via de achter ingang wel binnen kon, zodat hun afspraak toch door kon gaan.”

Niettemin vindt hij het “moedig” dat de studenten in actie komen. “Maar misschien is het net de verkeerde manier.” Studenten die nu zitten te blokken voor hun tentamen van vrijdag, zullen niet blij zijn als dat nu nog verplaatst wordt, denkt hij. (HOP)

Little support for ‘impulsive action’ Amsterdam students

A group of “concerned students” decided to “take matters into their own hands” and occupy UvA and HvA’s service & information center. They want all exams to be cancelled on Friday as well as free bus transport to the demonstration in The Hague.