Happy 2011 x 5
    Ook Valorisation Grant voor isolerend baksteen
    18 januari 2011 - Vorige week berichtte Cursor over drie subsidies voor de TU/e in de najaarsronde van de Valorisation Grants van Technologiestichting STW. Maar er blijkt nog een vierde subsidie toegekend aan de TU/e. Doordat in de overzichtlijst van STW deze subsidie, voor ir. Bert van Schaijk van Bouwkunde, per abuis werd toegekend aan de TU Delft, werd deze door Cursor over het hoofd gezien. x9_s.jpg

Met een 1e fase Valorisation Grant van 25.000 euro gaat Van Schaijk, universitair docent in de unit Building Physics and Systems, bekijken of het haalbaar is om poreus baksteen te gebruiken voor een isolerende gebouwschil in plaats van de bekende, apart geïsoleerde en arbeidsintensieve spouwmuur.

Keramiek (baksteen) heeft veel nuttige eigenschappen. Het is hard, druksterk, brandwerend en geluidsisolerend. Door de steen in de kern extra poreus te maken, wordt het ook nog eens thermisch isolerend. Inmiddels is aangetoond hoe zulke poreuze, isolerende bakstenen gemaakt kunnen worden.

Met hulp van de TU/e-faculteit Scheikundige Technologie en de Universiteit Twente wil Van Schaijk nu onderzoeken of de beoogde procestechnologie voor de productie van de extra poreuze bakstenen ook economisch haalbaar is. (TJ)

Ir. Bert van Schaijk, assistant professor at the Department of Architecture, Building & Planning, was awarded a 1st Phase Valorization Grant worth 25,000 euro from Technology Foundation STW. Van Schaijk will use the money to research the possibility of using porous bricks to create isolating building shells, instead of using the common, separately isolated and labor-intensive hollow walls.