Out of office
    Studentenfractie PF wil basiskwalificatie studieadviseurs
    20 januari 2011 - Studentenfractie PF heeft in een brief aan het College van Bestuur gevraagd om minimale eisen op te stellen voor studieadviseurs. Vergelijkbaar met een basiskwalificatie die nu al geldt voor universitaire docenten. Volgens de PF zou het wenselijk zijn om een algemene norm in te stellen voor een dergelijk belangrijke functie.

Christopher Gits, tot vorige maand PF-fractievoorzitter: “We hebben afgelopen jaar tijdens het Landelijk Overleg van Fracties (LOF) begrepen dat er op de meeste universiteiten geen eisen zijn verbonden aan de aanstelling als studieadviseur. Iedere instelling is vrij om te bepalen aan welke kwalificaties ze moeten voldoen.”

De PF heeft daarop de Dienst Personeel en Organisatie (DPO) en het Onderwijs- en Studenten Service Centrum (STU) om een toelichting gevraagd. Daaruit bleek dat de TU/e onder meer de volgende eisen stelt aan studieadviseurs: academisch werk- en denkniveau, kennis en inzicht in studievaardigheden en het betreffende curriculum, communicatieve vaardigheden, affiniteit met de doelgroep, empatisch- en analytisch vermogen.

In hun antwoord benadrukken DPO en STU dat de studieadviseur een zogeheten eerstelijnstaak vervult. Voor specifieke problemen wordt de studieadviseur geacht om door te verwijzen naar de studentenadviseurs binnen STU. Het STU houdt verder een vinger aan de pols om te kijken of er bij studieadviseurs behoefte is aan bijscholing. Het kan dan gaan om onder meer gesprekstechnieken, het herkennen van psychische klachten of het omgaan met cultuurverschillen.

De PF bracht het onderwerp daarna in december 2010 ter sprake in de universiteitsraad. Volgens Gits heeft rector prof.dr.ir. Hans van Duijn beloofd er serieus naar te kijken. “We hebben hem vervolgens nog een brief gestuurd met daarin een onderbouwing van ons verzoek en enkele suggesties gedaan.”

Volgens de PF moet er bij de aanstelling van studieadviseurs op worden gelet dat zij aantoonbaar een aantal relevante vaardigheden bezitten zoals de beheersing van gesprekstechnieken en adviestechnieken. Mocht dat niet het geval zijn, dan moet er een mogelijkheid komen om ze daarin te scholen.

Verder zou er een standaard informatiepakket of scholingsprogramma opgesteld moeten worden voor studieadviseurs voordat ze studenten gaan begeleiden. Zo zijn ze op de hoogte van procedures en regelgeving bij hun opleiding binnen hun faculteit of op universitair niveau.

De PF denkt dat de gedragscode van de Landelijke Vereniging van Studieadviseurs (LSVA) een goede richtlijn kan zijn voor het opstellen van normen die ervoor zorgen dat een sudieadviseur zijn werk professioneel en correct uitvoert.

Tot slot adviseert de PF om studieadviseurs elkaar te laten coachen zodat ze altijd op iemand terug kunnen vallen met vragen of bij problemen.

Gits geeft aan dat het verzoek aan het CvB niet wil zeggen dat er iets mis is met de huidige situatie. “Maar naar de buitenwacht maak je met een basiskwalificatie voor studieadviseurs wel duidelijk dat je je zaakjes op orde hebt.” (FvO)

In a letter to the Executive Board, student party PF suggested that university counselors must meet certain minimum requirements, comparable to the current basic qualifications for assistant professors. According to PF, a general norm for a position that important is desirable.