Hoe ontwikkel je een nieuw product en hoe zet je dit in de markt? Dit is in een notendop het doel van het vak Management of Product Development van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE & IS). In totaal streden 31 projectgroepjes om de eerste prijs bij het vak dat van september tot december werd gegeven door prof.dr. Fred Langerak.
Studenten Peulen, Oudehand en Broecks stelden zich ten doel een product te ontwikkelen waarvan vooral ouderen voordeel hebben - een groeiende doelgroep in Nederland. Ze spraken met bewoners en medewerkers van zorginstellingen en ontdekten al snel dat drinken (geven) relatief veel tijd kost en dat ouderen en andere zorgbehoevenden het risico lopen zich te verbranden. Hun oplossing: een beker die automatisch sluit als de koffie of thee te heet is. Het materiaal dat erin zit, krimpt als de vloeistof is afgekoeld en ontgrendelt het drinkgat.
Luc Peulen: “We wilden een product realiseren dat beschermt en tegelijkertijd ouderen het idee geeft dat ze nog van alles zelf kunnen.” De drie studenten overwegen het product te verfijnen en op de markt te brengen.
Het is de tweede keer dat het vak wordt gegeven en de prijs wordt uitgereikt. Volgens Langerak is de prijs in het leven geroepen om ‘de strijd om (financiële) middelen tussen productontwikkelingconcepten binnen bedrijven na te bootsen en om studenten die aan het vak deelnemen door onderlinge competitie aan te zetten extra hun best te doen’. (JvG) |