Kenniscrisis
    Nieuws | Mens
    Leonid Ivonin. Foto | Bart van Overbeeke
    "Ik vind het leuk om een pionier te zijn"

Sinds drie weken is de Russische Leonid Ivonin werkzaam als promovendus bij de unit Designed Intelligence (Industrial Design). Hij is een van de eersten in de nieuwe Erasmus Mundus-promotietrajecten. Daarbij volgen promovendi de eerste helft van hun traject aan de ene universiteit, en de andere helft aan een andere. Het project dat hij start in Eindhoven, zal Ivonin afronden aan de Universitat Politècnica de Catalunya in Spanje.

Wat ga je precies doen?
    "Ik zit in het focusgebied Enhancing Awareness in Dynamic Research and Education Activities. Op dit moment ben ik dat gebied voor mezelf aan het definiëren, en aan het zoeken naar een persoonlijk project dat daar binnen past. Waarschijnlijk wordt het iets op het gebied van 'personal health care', waarbij mensen thuis behandeld worden, in plaats van in een ziekenhuis. Zeker als het gaat om ouderen is dat vaak wenselijk. Je kunt bijvoorbeeld met sensoren de vitale functies monitoren, en dan een diagnose stellen of zelfs een behandeling toepassen."

Waarom heb je voor dit gesplitste traject gekozen?
    "Ik vind deze constructie interessant. Maar ik heb vooral voor dit project gekozen omdat het helemaal nieuw is, ik vind het leuk om een pionier te zijn."

Je bent hier nu drie weken, wat is je eerste indruk van Nederland?
    "It's a perfectly safe place to walk! Er is niets waardoor je vernietigd kunt worden, haha. Zeker op zondag is het ontzettend stil op straat, echt verbazingwekkend. Ik heb mijn hele leven in een grote steden gewoond; Moskou en Rome. Moskou is enorm groot en druk, dus zo'n klein stadje is nieuw voor me."(SK)

Three weeks ago, the Russian Leonid Ivonin started on his PhD at the Designed Intelligence Unit (Industrial Design). He is one of the first people to participate in the new Erasmus Mundus PhD program, for which PhD students do half of their research at the one university, and half at another. Ivonin will complete the project he started in Eindhoven at the Universitat Politècnica de Catalunya in Spain.