ILI glows in Gent
    Eindhovense lichtinstallaties schitteren in Gent
    3 februari 2011 - Veertien lichtinstallaties bedacht en ontworpen door studenten die participeren in Openlight, het designlab van het nieuwe Intelligent Lighting Institute (ILI), gaven op 27, 28 en 29 januari extra cachet aan het eerste Lichtfestival van de Belgische stad Gent. Dit festival, dat te vergelijken is met het Eindhovense lichtspektakel Glow, moest de verborgen charmes van de Gentse binnenstad ontsluieren en trok al direct vele tienduizenden bezoekers.
    De installatie 'Droplet' projecteert uiteenspattende druppels op het plafond van de kelder. Foto | Bart van Overbeeke

De Eindhovense studenten exposeerden in het Hotel NH Gent Belfort en trokken zoveel belangstellenden dat het hotel geregeld zijn deuren voor korte tijd moest sluiten. Binnen het ILI, waarin zes TU/e-faculteiten (TN, W&I, EE, B, ID en IE&IS) samenwerken, is Openlight één van de vier onderzoekslijnen en volgens creatief programmaleider Rombout Frieling ook het meest vrije programma.

Frieling: "Bij Openlight, waar we op 1 september 2010 mee gestart zijn, werken we niet binnen een duidelijk omschreven technisch kader, zoals bij de andere programma's wel meer het geval is. Projecten lopen bij ons in principe ook maar een half jaar. Er ligt minder nadruk op publiceren, veel meer op experimenteren. Met onze installaties willen we provoceren, testen wat het publiek ervan vindt en doen we een eerste aanzet tot bewijsvoering. Met de resultaten die daar uitkomen, kunnen de andere groepen mogelijk verder aan de slag, of er kunnen spin-offs uit ontstaan. Zo onderzoeken we nu wat te doen is aan zeeziekte door middel van schaduwwerking. We zijn daarover in gesprek met een veerbootmaatschappij en het ziet er veelbelovend uit."

In het kader van dat laatste onderzoek stond in het Gentse hotel de installatie 'Droplet', waarbij uiteenspattende druppels werden geprojecteerd op het plafond (zie bijgaande foto). In de lobby van het hotel konden bezoekers bij de installatie 'Dancerail' zien hoe met licht lichaamsbewegingen zijn vast te leggen en weer te geven. Verderop in het gebouw maakte een installatie de structuur van het licht zichtbaar.

De veertiende-eeuwse kelder van het hotel was het toneel van een experiment met schaduw en reflectie. Frieling vertelt dat hier projecten werden getoond van een 'associate designer' van Openlight, oud-ID-medewerkster Sietske Klooster (op de voorpagina van deze Cursor is haar installatie 'Ombre' te zien). De reacties op de getoonde projecten en installaties waren positief.

In maart gaan Frieling en zijn groep een project uitvoeren in het Italiaanse Siena, in het museum Santa Maria della Scala, dat vroeger een hospitaal was. "Met een lichtinstallatie gaan we daar de pelgrimsroute naar Rome weer nieuw leven inblazen in het kader van het honderdvijftigjarig bestaan van de republiek Italië", vertelt Frieling enthousiast. Bij de volgende editie van Glow zullen ze ook zeker aanwezig zijn. (HK)

Voor een impressie van Openlight 1.0 in Gent, zie: www.zomaar.info/openlight

The first Ghent Light festival that was held on January 27, 28, and 29, was lent style by fourteen light installations designed by students participating in Openlight, the new Intelligent Lighting Institute's (ILI) design lab. The festival is similar to Eindhoven's Glow and was meant to highlight the secret beauty of Ghent's city center. The first edition already attracted tens of thousands of visitors.