Biobrandstof buiten bereik

Tom Jeltes
    Je zult maar een ernstige voedselallergie hebben. Als er onverhoopt schaaldieren in je vissticks blijken te zitten, of gluten in de ‘glutenvrije’ snoep, ben je mooi in de aap gelogeerd. Een ID-student bouwde een apparaat waarmee je thuis kunt testen of je je supermarktaankopen met een gerust hart kunt eten. Als het een succes wordt, maakt hij het leven van veel mensen een stuk aangenamer. Niet slecht voor een afstudeerproject.
    Student maakt thuistester voor allergiepatiënten
    3 maart 2011 - Een afstudeerder van TU/e-faculteit Industrial Design, Sebastiaan Goudsmit, heeft een product ontwikkeld waarmee consumenten zelf hun voeding kunnen testen op voedingsallergenen. Zo’n thuistester blijkt allesbehalve overbodig; bij het testen van het prototype stuitte de student onder meer op ‘glutenvrije’ snoep mét gluten.
    Goudsmits prototype. De gebruiker kiest op welke allergenen hij of zij het voedingsproduct wil testen en plaatst dit in een van de zwarte buisjes. Via een geautomatiseerd programma wordt de sample vervolgens verwerkt en getest. Het systeem kan parallel drie testen uitvoeren.

Goudsmit werkte voor zijn afstudeerproject onder meer samen met drie academische ziekenhuizen. Hij automatiseerde bestaande laboratoriumtests voor allergenen en bouwde deze in een apparaat in waarmee mensen met een allergie thuis kunnen zien of ze een product veilig kunnen eten. Bij mensen met een ernstige allergie kan het eten van het verkeerde voedingsmiddel tot een levensbedreigende reactie leiden.

Toen de student het apparaat testte met levensmiddelen uit de supermarkt, vond hij sporen van schaaldieren in vissticks en hazelnoot in rozijn-chocoladebolletjes, terwijl dat niet op het label vermeld stond. Als klap op de vuurpijl bleek ‘glutenvrije’ snoep wel degelijk gluten te bevatten. Om uit te sluiten dat het aan zijn prototype lag, reproduceerde Goudsmit de resultaten met industriële laboratoriumtests.

Dat voedingsmiddelen regelmatig bestanddelen bevatten die niet op het etiket staan, was volgens Goudsmit al wel bekend. “Dat is ook niet strafbaar als die bestanddelen er onbedoeld in terecht zijn gekomen.” Maar dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld onbedoelde sporen van schaaldieren gevaarlijk kunnen zijn voor allergiepatiënten. “Sommige mensen hebben jarenlang buikpijn, maar komen er nooit achter wat de oorzaak is.”

Zelfs als de allergene stoffen wel op het etiket staan, is dat vaak niet zo eenvoudig te herkennen. Goudsmit: “Er zijn wel veertig chemische aanduidingen voor het allergene bestanddeel van eieren. Je moet een academische studie hebben gevolgd om alle informatie op de labels te begrijpen. Mensen met een ernstige allergie leven voortdurend in een mijnenveld en dat is psychisch heel zwaar. Ik hoop dat mijn vinding het leven van deze mensen kan veraangenamen.” (TJ)

Sebastiaan Goudsmit, a TU/e graduate from the Department of Industrial Design, developed a product for consumers to test their products on food allergens at home. A home test proves to be anything but unnecessary; in the test phase, the student discovered ‘gluten-free’ candy containing gluten.