Biobrandstof buiten bereik
    Promovendi willen werknemer blijven
    3 maart 2011 - Promovendi van diverse universiteiten komen in het geweer tegen de herinvoering van het zogeheten bursalenstelsel. Staatssecretaris Halbe Zijlstra wil de wet wijzigen om het opnieuw mogelijk te maken om promovendi op een beurs te laten promoveren. Die zien dit als een aantasting van hun rechten. Ook PromoVE, waarin de Eindhovense promovendi zijn verenigd, sluit zich aan bij de actie, al zijn er aan de TU/e geen plannen om het bursaalstelsel in te voeren.

Wiskundepromovendus Maxim Hendriks laat namens PromoVE weten dat zij de actie, die vooralsnog bestaat uit een e-mailactie en een brief aan de Tweede Kamer, “uiteraard” ondersteunt. “Die brief gaan we zeker tekenen. Wij zien er niets in om promovendi als studenten te beschouwen. We verzorgen namelijk onderwijs en dragen bij aan de wetenschappelijke output van de universiteit.”

De herintroductie van het bursalenstelsel zou universiteiten ongeveer een derde in arbeidskosten voor promovendi besparen, zo is de redenering, omdat de universiteiten dan geen werkgeversbelasting en pensioenkosten hoeven te betalen.

In 2008 stelde ook de Tweede Kamer, met uitzondering van de PVV, dat promovendi gezien moeten worden als volwaardige werknemers. Toch hebben de universiteiten er nu bij Zijlstra op aangedrongen om beurspromovendi via een wetswijziging weer mogelijk te maken, zo schrijft de staatssecretaris in een reactie op het rapport van de Commissie Veerman over het hoger onderwijs. In dit rapport wordt het bursalenstelsel overigens niet genoemd

Volgens Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, heeft de TU/e geen plannen om het bursalenstelsel in te voeren. Wel ziet hij de voordelen van een wetswijziging. Die zou het bijvoorbeeld gemakkelijker kunnen maken om te gaan met buitenlandse promovendi die een beurs van hun eigen overheid meebrengen. (TJ)

www.promovendus.org

PhD students from various universities are taking up arms against the reintroduction of the so-called bursary system. State Secretary Halbe Zijlstra wants to enforce an amendment so PhD students may do their research on a grant. They consider the plans an infringement of their rights. PromoVE, the union of Eindhoven PhD students, will also join the campaign, even though TU/e does not intend to introduce the bursary system.