Biobrandstof buiten bereik
    Onderzoek ondernemerschap: TU/e kan meer helpen met netwerken
    3 maart 2011 - Degenen die het vak ondernemerschap volgden aan de TU/e, startten vaak een bedrijfje tijdens of vlak na hun studie. De TU/e zou startende ondernemers meer kunnen helpen bij het opbouwen van een netwerk. Dit zijn twee van de conclusies die studenten Technische Bedrijfskunde trokken na hun onderzoek naar de effecten van het ondernemerschaponderwijs aan de TU/e.

Veel mensen die ondernemerschaponderwijs hebben gevolgd, zijn van plan ooit nog een bedrijf te starten. Redenen om (nog) geen bedrijf te starten, zijn carrièrekansen en het ontbreken van een goed bedrijfsidee. Iets meer dan een kwart (28%) van de startende ondernemers geeft aan hulp te hebben gehad van de TU/e. Dit zijn enkele uitkomsten van het onderzoek dat studenten Twan Braamse, Tim van Haperen, Jip de Kort en Luc Schilders uitvoerden voor het vak Dataverwerving en Analyse. Hun opdracht kregen ze via prof.dr. Leo Verhoef, hoogleraar bij Industrial Engineering & Innovation Sciences, en het Brabant Center of Entrepreneurship.

Bijna driehonderd oud-studenten die de afgelopen tien jaar ondernemerschaponderwijs hebben gevolgd, vulden een enquête in. Volgens Verhoef is het onder meer opvallend dat veel bedrijfjes het licht zien tijdens of vlak na het afstuderen. “Dat druist tegen ons advies in om eerst meer ervaring in het bedrijfsleven op te doen bij een bestaand bedrijf. Het is anderzijds wel begrijpelijk, omdat blokkades zoals een getrouwd leven of een opgebouwde carrière er dan nog niet zijn.”

Op de constatering dat relatief weinig respondenten aangeven dat ze hulp van de TU/e hebben gehad, reageert Verhoef: “Sinds een jaar wordt er meer ondersteuning en advisering geboden, onder meer vanuit het Brabant Center of Entrepeneurship. Daarvoor was dat minder.” Via Linkedin wordt mensen gevraagd om mee te denken over op welke vlakken de TU/e startende ondernemers nog meer kan ondersteunen. (JvG)

Lees ook het artikel Van opblaaspoppen tot cocktailworkshops over studenten die hun studie met het runnen van een bedrijfje combineren.

Students who took the course Entrepreneurship at TU/e often start their own business during or right after their studies. TU/e could help starting entrepreneurs build a network. These are two of the conclusions drawn by students of Industrial Engineering after having researched the effects of entrepreneurship education at TU/e.