Biobrandstof buiten bereik
    Maas in de langstudeermaatregel
    23 maart 2011 - Studenten kunnen de langstudeerboete ontlopen, als ze zich strategisch in- en uitschrijven. Dat is mogelijk omdat het ministerie van Onderwijs maar één keer in het jaar wil vaststellen wie er studeert en wie niet. x33_s.jpg

Volgens het wetsvoorstel zal het ministerie op 30 september turven wie er studeert en wie niet. Het gebruik van zo’n ‘peildatum’ is nadelig voor snelle afhakers: wie in september aan een opleiding begint en in oktober alweer stopt, is meteen een heel uitloopjaar kwijt.

Maar wie zich pas in oktober inschrijft, of in de maanden erna, kan zich aan het oog van de langstudeermaatregel onttrekken. Twee onderwijsjuristen, onder wie een hoogleraar onderwijsrecht, bevestigen de constatering van het Hoger Onderwijs Persbureau.

Met name voor masterstudenten zal het eenvoudig zijn. Die kunnen meestal ook in februari instromen. Als ze zich dan in september weer uitschrijven, ontlopen ze de peildatum. In februari stromen ze weer in, terwijl ze in de tussentijd hun scriptie schrijven.

Het ministerie zou dit nog met een ‘maatregel van bestuur’ kunnen veranderen en ervoor kunnen kiezen om vaker te peilen. Het is dan wel lastig uitleggen waarom studenten meteen een heel uitloopjaar kwijt zijn, als ze op één van de twee data niet staan ingeschreven. (HOP)

Loophole in measures against extended studying
    Students can avoid fines for the delayed completion of their studies by strategically registerering and deregistering. They can do so because the government will only be checking who's enrolled in higher education once a year. According to the bill, the department will tally the number of students every year on September 30.
    Said date is disadvantageous to early dropouts: whoever starts their studies in September and subsequently quits in October loses their entire extra year for extension. Yet, if students register in October or later still, they can fly under the measure's radar. Two education lawyers, one of which is a professor of education law, confirmed the Higher Education Press Agency's observation.