Biobrandstof buiten bereik

Debat over het Engels aan de TU/e:
    “No one died yet by talking too many languages”

23 maart 2011 - Met de grap ‘I heet you very welcome’, trapte Lucas Asselbergs (hoofd Studium Generale) het debat af over de Engelse taal aan de TU/e. Zo’n vijftig medewerkers en studenten gaven hun mening vandaag in het Auditorium - in het Engels welteverstaan. De voorstanders voor het verengelsen hadden de overhand, maar tegelijkertijd werd duidelijk dat er nog behoorlijk wat werk aan de winkel is.

In het strategieplan voor Campus 2020 wordt de ambitie uitgesproken om van het Engels de tweede taal aan de TU/e te maken. Over de manier waarop dat moet gebeuren en de mate waarin, verschilden de aanwezigen bij het debat van mening.

De eerste stelling dat alle bachelor- en masterprogramma’s in het Engels zouden moeten zijn, wordt meteen uitgebreid bediscussieerd. Volgens een masterstudent moeten gewoon alle colleges in het Engels worden gegeven. “De slogan van de universiteit is toch niet voor niets ‘Where Innovation starts’? Het zou een voordeel voor de universiteit zijn als we hierin vooroplopen.”

Een wiskundedocent ziet echter behoorlijk wat beren op de weg bij een dergelijke omschakeling. “Het lijkt me een zeer slecht idee om dat voor de bachelor in te voeren. Ik zie dat het al moeilijk genoeg is om studenten op het gewenste wiskundige niveau te krijgen. Het kost dan alleen maar extra tijd en energie om de stof in het Engels bij te brengen.”

Een studente Industrial Design krijgt bijval met haar opmerking dat het goed zou zijn als studenten meer hulp zouden krijgen bij het Engels en vooral hun schrijfvaardigheden kunnen bijspijkeren. De stelling dat alle studenten verplicht een cursus Nederlands moeten volgen, gaat volgens de meesten te ver. De TU/e zou het wel moeten faciliteren, maar opdringen is niet aan de orde.

Een buitenlandse studente is voorstander van het leren van het Nederlands: ”No one died yet by talking too many languages”. De aanwezige buitenlandse studenten vinden het praktisch om een woordje Nederlands te kunnen, maar hebben de behoefte om ook in het Engels te worden geïnformeerd. Ze voelen zich nu nog vaak buitengesloten, doordat ze e-mails niet kunnen lezen of doordat sommige colleges in het Nederlands worden gegeven.

Een student Industrial Design ziet het voordeel van groepswerk met zowel Nederlandse als buitenlandse studenten, waarbij ze van elkaar kunnen leren. Verschillende medewerkers en studenten concluderen dat het niet alleen een kwestie is van kennis van het Nederlands of Engels bijspijkeren, maar dat een andere houding minstens zo belangrijk is om tot een internationale universiteit te komen. (JvG)

With the pun ‘I heet you very welcome’, Lucas Asselbergs (head of Studium Generale) opened the debate on the use of English at TU/e. On Wednesday, some fifty employees and students spoke their minds on the subject in the Auditorium – in English, that is. The majority of attendants were in favor of anglicizing, but it also became apparent that a lot of work is still to be done.