Biobrandstof buiten bereik
    Subsidie voor massaspectrometers
    8 maart 2011 - De TU/e heeft van NWO Chemische Wetenschappen (NWO-CW) een subsidie van een half miljoen euro gekregen om twee massaspectrometers aan te schaffen. De apparaten komen beschikbaar voor de aan het zwaartepunt ‘Complexe Moleculaire Systemen’ gerelateerde groepen van de faculteiten Scheikundige Technologie, Biomedische Technologie en Technische Natuurkunde en het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS).

De apparaten, een MALDI-TOF (matrix assisted laser desorption/ionisation time-of-flight) massaspectrometer en een ESI (elektrospray-ionisatie) massaspectrometer, moeten in de loop van dit jaar beschikbaar zijn. Deze apparaten zijn bij uitstek geschikt om de massa te bepalen van grote (bio-)moleculen. De te onderzoeken moleculen worden respectievelijk met een laser en hoogspanning geïoniseerd. Vervolgens worden ze met elektromagnetische velden op basis van hun lading en massa gescheiden.

Doordat de moleculen met de hierboven beschreven technieken in de gasfase worden gebracht zonder aantasting van de structuur, is het mogelijk om zelfassemblage en het vouwproces van eiwitten te bestuderen. In combinatie met andere beschikbare technieken, zoals vloeistofchromatografie, moeten de massaspectrometers bijdragen aan een compleet beeld van complexe moleculaire systemen.

De door prof.dr. Bert Meijer aangevraagde subsidie is onderdeel van het tijdelijke programma BAZIS (Basis Apparatuur Zwaartepunten in Scheikunde) van NWO-CW in het kader van het Sectorplan Natuurkunde en Scheikunde. Ook zes ander universiteiten hebben geld gekregen uit deze subsidiepot van drie miljoen euro. (TJ)

TU/e was awarded a half-million dollar grant by NWO Chemical Sciences for the purchase of two mass spectrometers. The machines are meant for groups from the departments of Chemical Engineering and Chemistry, Biomedical Engineering and Applied Physics and the Institute for Complex Molecular Systems (ICMS).