Scribo ergo sum
    ID-promovendus maakt op afstand troosten couveusekinderen mogelijk
    24 maart 2011 - Misha Croes, promovendus bij de faculteit Industrial Design (ID), heeft de scriptieprijs Innovaties in de Zorg 2011 gewonnen. Daarnaast ontving hij de Studentenparel van zorginstelling ZonMw. Met zijn ontwerp kunnen ouders hun baby die in de couveuse in het ziekenhuis ligt op afstand ‘troosten’.
    Het ontwerp van ID’er Misha Croes.

Croes, die juni 2010 aan de TU/e afstudeerde, maakte een medaillon dat in contact staat met het matrasje waarop het kind ligt in het ziekenhuis. Een webcam registreert de bewegingen van de zuigeling en geeft de signalen door aan een hanger die één van de ouders om de nek draagt. Maakt de zuigeling drukke bewegingen -een teken van stress- dan bootst het medaillon die bewegingen na. Zodra de ouder zijn of haar hand vervolgens om de hanger sluit, gaat er een signaal naar het matras en vormt het zich als een cocon en straalt warmte uit.

Door dit ‘cocoonen’ -het met beide handen omsluiten van de baby om zo de suggestie van de baarmoeder te wekken- te simuleren, kan het stressniveau bij de zuigeling dalen. In het prototype dat Croes ontwikkelde, wordt gebruik gemaakt van WiFi, maar in zijn theoretische beschrijving is er communicatie tussen de webcam en de hanger mogelijk op grotere afstand.

De promovendus kwam tot zijn creatie na gesprekken met onder meer verpleegkundigen, artsen en ouders. Die laatste groep bleek erg positief. Croes: “Ouders vinden het ontzettend fijn als ze iets kunnen doen, ook al zitten ze thuis.” De ID’er heeft sinds september een promotieplek aan de TU/e. Hij gaat onderzoeken hoe de binding tussen ouders en hun couveusekindje kan worden versterkt. Mogelijk dat hij daarbij zijn prototype verder uitwerkt.

In totaal waren er 55 inzendingen voor de scriptieprijs. Croes won 2.500 euro voor zichzelf en kreeg daarnaast 25.000 euro om zijn prototype verder uit te werken. (JvG)

Last Thursday, Misha Croes. PhD student at the department of Industrial Design (ID) won the Innovations in Healthcare 2011 thesis prize. He also received the Student Pearl from care facility ZonMw. His design allows for parents whose newborn is in an incubator in the hospital to ‘comfort’ it from a distance.