Ophokken en kiezen
    Chinese overheid waardeert prestaties TU/e-promovendi
    20 april 2011 - Twee Chinese promovendi van de TU/e krijgen van de Chinese overheid een ‘Chinese Government Award for Outstanding Self-financed Students Abroad’. Deze prijs, bestaande uit een certificaat en vijfduizend dollar, wordt jaarlijks toegekend aan Chinese promovendi in het buitenland die maatschappelijk relevant onderzoek hebben gedaan van hoog niveau –zonder daarvoor geld van de Chinese overheid te ontvangen.

Het gaat om Fei Wang, die vorig jaar november promoveerde in de groep van prof.dr. Elena Lomonova (faculteit Electrical Engineering), en Qingliang Yu, die nog bezig is met zijn promotieonderzoek onder begeleiding van prof.dr.ir. Jos Brouwers (faculteit Bouwkunde).

Wang deed onderzoek naar elektriciteitsnetwerken in het kader van het Nederlandse overheidsprogramma Energie Onderzoek Subsidie (EOS). Yu werkt in het Europese project I-SSB aan de ontwikkeling van op gips gebaseerde bouwmaterialen met verbeterde thermische en luchtzuiverende eigenschappen.

Sinds 2003 hebben zo’n 2.400 Chinese promovendi in het buitenland deze prestigieuze overheidsprijs gekregen, waarvan nu in totaal vier aan de TU/e. Wang en Yu krijgen de prijs later dit jaar uitgereikt in de Chinese ambassade in Den Haag. (TJ)

The Chinese government will be awarding two (former) Chinese PhD candidates with the ‘Chinese Government Award for outstanding Self-financed Students Abroad’. The lucky ones are Fei Wang of the group of prof.dr. Elena Lomonova (Department of Electrical Engineering), who received her PhD last November, and Qingliang Yu, who’s currently working on his PhD research with is supervisor prof.dr.ir. Jos Brouwers (Department of Architecture, Building & Planning).