Bestuurswerk duur betaald

Chemici Eindhoven en Nijmegen gaan samenwerken

27 april 2011 - De chemici van de TU/e en de Radboud Universiteit Nijmegen willen hun onderzoekssamenwerking versterken. Ze bundelen hun slagkracht op het gebied van de organische chemie;  een noodzakelijke voorwaarde om de internationale concurrentiepositie van Nederland verder uit te bouwen.

De krachtenbundeling is een continuering van de jarenlang samenwerking op het gebied van de organische chemie. Het  onderzoek in Eindhoven en Nijmegen behoort tot de internationale top, wat blijkt uit het grote aantal (inter-)nationale prijzen, publicaties en beoordelingen bij visitaties, zoals onder andere de recente landelijke onderzoeksvisitaties Scheikundige Technologie en Scheikunde.

De twee universiteiten sluiten goed op elkaar aan. Zowel in Nijmegen als in Eindhoven werken chemici vanuit moleculair perspectief naar complexe systemen en materialen. Jan van Hest, hoogleraar bio-organische chemie in Nijmegen: "Onze onderzoekscultuur lijkt op elkaar. Eindhoven is voor ons een natuurlijke samenwerkingspartner. We werken vanuit moleculair perspectief naar complexe systemen en materialen. Het onderzoek is sterk geworteld in de synthese, fysisch organische, supramoleculaire chemie en de life sciences."

“Het is politiek noodzakelijk om de chemie-as Nijmegen-Eindhoven in Nederland en de wereld sterk te positioneren," zegt Van Hest, "En het is inhoudelijk beslist de moeite waard. Eindhoven is sterk in energie, daar kunnen onze zonnecelonderzoekers bij aansluiten. Wij doen veel aan diagnostische methodes en hebben toegang tot patiëntenmateriaal en preklinisch en klinisch onderzoek. Eindhoven profiteert hiervan.”

“We gaan docenten uitwisselen, zodat onze studenten uit een breder aanbod kunnen kiezen. Het aanbod van masterstages wordt uitgebreider, omdat we gezamenlijk een enorm bedrijvennetwerk hebben. We willen ook meer deeltijdaanstellingen realiseren, zodat mensen zowel in Nijmegen als in Eindhoven werken en we makkelijker kennis en onderzoeksmethoden kunnen delen.” (FvO)

Chemists of the Eindhoven University of Technology and Radboud University Nijmegen want to strengthen their research ties. They are joining forces in the field of organic chemistry; it’s an essential step to expand the international competitive position of the Netherlands. The Executive Board of Radboud University said so last Wednesday, April 27.

Jan van Hest, professor of Bio-organic Chemistry in Nijmegen: “We’ll be exchanging lecturers, so our students can choose from a more extensive curriculum. The offer for Master’s internships will be expanded as well, because we have a major joint company network. We’d also like to realize more part-time positions, so people can work in both Nijmegen and Eindhoven and so can share knowledge and research methods more easily.”