Communicatief kachelen

Han Konings
    Een actieve en goed functionerende studievereniging heeft voor een faculteit en de universiteit ontegenzeggelijk een toegevoegde waarde. Studievereniging Japie initieerde begin deze maand al een brede discussie over de herontwikkeling van de bachelor. Veel zaken van wezenlijk belang voor dit plan, kwamen daarbij aan bod. Vreemd is dat niet, want studenten zijn natuurlijk dé ervaringsdeskundigen op dit vlak. Goed dat rector Hans van Duijn volgende week de discussie met ze aangaat. Ik zou zeggen: luister goed naar die experts en blijf ze voortdurend betrekken en raadplegen bij de verdere ontwikkeling en invoering van de plannen.
    Rector in debat over omslag bacheloronderwijs
    19 mei 2011 - Het bacheloronderwijs aan de TU/e moet snel en grondig op de schop vindt rector Hans van Duijn. Vorige week lichtte hij in Cursor het plan toe dat hiervoor is ontwikkeld door een taskforce. Op woensdag 25 mei gaat hij hierover in discussie tijdens een publiek debat. Cursor peilde vooraf bij enkele studieverenigingen hoe die tegen het plan aankijken.

Maarten van Drunen, voorzitter van studievereniging Van der Waals van Technische Natuurkunde, zegt dat er binnen zijn vereniging nog niet heel uitvoerig over gesproken is. Persoonlijk wil hij er wel zijn mening over geven. “Het lijkt me een gewaagd plan, want het betekent een volledig omgooien van de huidige bachelor. Het gevaar is dat straks de samenhang een beetje wegvalt. Maar ik begrijp dat het College van Bestuur iets moet doen om ook uit andere regio’s dan Limburg en Brabant studenten aan te trekken. De meeste studenten die ik bij TN erover spreek, hopen dat er niet te veel gaat veranderen. De meesten vinden het huidige niveau van de bachelor prima. Voor hen staat voorop dat het straks ook mogelijk moet blijven om echt de diepte in te kunnen gaan.”

Een invoertijd van een jaar, lijkt Van Drunen aan de krappe kant. “Ik heb zelf nog nooit zo’n grote veranderingsoperatie meegemaakt, maar een jaar lijkt me kort. Dat betekent dat je de studiekiezers voor het collegejaar 2012-2013 er al in september van dit jaar iets over moet kunnen vertellen.”

Tijdens de dies noemde Van Duijn nadrukkelijk Industriële Natuurkunde als een track die studenten in de toekomst zouden kunnen volgen. Kan Van Drunen zich daar iets bij voorstellen? “Ja, je ziet nu ook wel studenten die na hun afstuderen direct die richting opgaan. Die komen dan terecht in de consultancy of krijgen een mooie managementbaan. Dat gebeurt nu dus al, want naast je studie Natuurkunde krijg je allerlei extra vaardigheden mee. Ik vraag me dan af of zo’n speciale track nu direct je kansen op zo’n baan doet toenemen.”

Bij Japie, de studievereniging van Scheikundige Technologie, zijn de plannen begin mei uitgebreid besproken. Coördinator onderwijs Nicky Oppers somt de punten op die daarbij naar voren kwamen. “De studenten willen dat de bètakant van de opleiding gewaarborgd blijft. Er moet straks de mogelijkheid blijven om je te kunnen inschrijven bij ST. Dan blijven de leden van die groep herkenbaar voor elkaar en blijft er ook binding met de faculteit en de verenigingen. Tevens vinden de studenten het essentieel dat ze vanaf de start al onderwijseenheden op het gebied van ST krijgen en niet met alleen de ‘basis’ onderwijseenheden worden opgescheept.” Ook vroeg men zich af of Calculus straks één groot algemeen vak wordt. Oppers: “Dat zouden we een slechte zaak vinden omdat Calculus bij ST ook net die elementen behandelt die voor onze opleiding van belang zijn. Dat zal voor andere opleidingen ook zo zijn.”

Het totale aantal verplichte sociale vakken mag minimaal blijven, aldus Oppers, “gelijk aan de huidige situatie met ethiek en academische vorming van niet meer dan acht studiepunten. Laat studenten die interesse hebben in sociale vakken deze maar in hun keuzeruimte volgen en laat intrinsiek geïnteresseerde studenten vrij om voor diepgang te kiezen. Er waren studenten die aangaven dat ze gekozen zouden hebben voor een andere universiteit als de TU/e een te brede opleiding had aangeboden.” (HK)

Het debat op woensdag 25 mei is van 11.45 tot 13.00 uur in de Senaatszaal van het Auditorium. Rector Van Duijn gaat met het publiek in discussie over de vraag of deze metamorfose wel wenselijk is. Het debat is georganiseerd door Studium Generale, Groep-één, PF, vertegenwoordigers van diverse studieverenigingen en het Onderwijs en Studenten Service Centrum. Vandaag, donderdag 19 mei, houdt Groep-één ook nog een debat over dit onderwerp in Auditorium 6 van 12.45 tot 13.30 uur.

TU/e’s bachelor education should be changed quickly and thoroughly, says Rector Hans van Duijn. In last week’s Cursor, he elaborated on the plans that have been drawn up by a task force to realize said change. On Wednesday, May 25, he’ll discuss these plans during an open debate in the Auditorium. Some student associations comment on the plans.