Newtons nazaat?

Smogalarm en activiteitentips op je mobiel

17 juni 2011 - Checken hoeveel fijnstof er in Eindhoven in de lucht zit, of gepersonaliseerde activiteitensuggesties ontvangen? Het kan met de Android applicaties van TU/e-student Franklin van Velthuizen en promovenda Yuzhong Lin. Zij wonnen respectievelijk een eerste en tweede prijs op het Eindhoven Open Data Festival op 10 juni. Het idee: ontwikkel een app die gebruik maakt van open data sources gerelateerd aan Eindhoven. x1_s.jpg Fijnstofalarm laat concentraties fijnstof in Eindhoven zien. Foto| Peter Peels

De Fijnstofalarm-app van derdejaars Computer Science and Engineering Franklin van Velthuizen geeft informatie over de concentratie van fijnstof bij het dichtstbijzijnde meetpunt.

De luchtkwaliteit in Eindhoven laat te wensen over, aldus Van Velthuizen. “Ik heb ergens gelezen dat er hier jaarlijks vierhonderd mensen eerder sterven dan nodig door luchtvervuiling.” Met zijn app is onder andere te zien of de concentratie fijnstof de norm van 50 microgram per kuub overschrijdt of niet. De informatie komt van het RIVM en de gemeente Eindhoven. Hij werd eerste in de categorie ‘particulier’, goed voor duizend euro.

Het ontwikkelen van een app was niet nieuw voor Van Velthuizen. In 2010 werd zijn app Buienalarm door de site Androidworld.nl verkozen tot één na populairste Android-app van Nederland: na die van Nu.nl en voor die van de Rabobank.

De app van Bouwkunde-promovenda Yuzhong Lin heet Motivate, en geeft tips voor lichamelijke activiteiten in de stad. Motivate combineert informatie over de locatie en het profiel van de gebruiker met informatie over evenementen of voorzieningen in de omgeving om zo een persoonlijk advies te geven.

Dit advies varieert van een wandeling maken in een park in de buurt, een bezoek brengen aan een expositie tot het nemen van de trap in plaats van de lift. Het doel is om de gebruiker te stimuleren om actiever te zijn en meer te interacteren met zijn omgeving. Yuzhong Lin werd tweede in de categorie ‘bedrijven’ en won daarmee 500 euro. (SK)

De app Fijnstofalarm vind je via onderstaande QR-code. Voor de Motivate app ga je naar www.motivate.ddss.nl.

Want to check how many particulates the Eindhoven air contains, or receive personalized event suggestions? Now you can with the Android applications created by TU/e students Franklin van Velthuizen and PhD candidate Yuzhong Lin. At the Eindhoven Open Data Festival held June 10, they won first and second prize respectively. The assignment was to develop an Eindhoven-oriented app using open data sources.