“Tijd is geld in het kwadraat voor een ondernemer”
Robin de Bruijn en Fränk de Jong. Foto | Bart van Overbeeke
EmulTech bv, is gestart in 2009 en opgericht door Robin de Bruijn en Fränk de Jong. Het bedrijfje heeft een proces ontwikkeld voor gecontroleerde afgifte van medicijnen. Dat gebeurt met druppelvorming in microkanalen. Hierdoor kan met minder toedieningen en minder bijwerkingen een hoger therapeutisch resultaat worden gerealiseerd.
Het opzetten van een eigen bedrijf? Appeltje, eitje. Dat is althans de mening van Robin de Bruijn van EmulTech, een spin-off van de faculteit Scheikundige Technologie. “Ik vond het heel erg meevallen. Het werk wordt vooral gedaan door andere mensen. Inschrijven bij Kamer van Koophandel en de notaris. That’s it. Wij komen uit het entrepeneurship-traject. Ik heb tijdens mijn afstuderen een certificaatprogramma gehaald en samen met Fränk de businessplannen geschreven.”
En toen?
“Netwerken is het allerbelangrijkste. Je moet mensen kennen, en via hen weer andere contacten opdoen. Het is nog altijd mensenwerk. Technologie is wel heel mooi, maar uiteindelijk niet meer dan de oplossing voor iemand. En die iemand moet je niet alleen zien te spreken, maar ook goed kennen. Als jij gewoon uit het niets komt met: ‘ik heb een oplossing voor je probleem’, worden mensen wantrouwig. Zodra iemand zegt: ‘hé, ik ken een paar jongens die dat probleem kunnen oplossen voor jou’, dan werkt dat veel beter. Ik probeer naar zoveel mogelijk mensen te luisteren. Het gaat allemaal om inspiratie zoeken. Niet alleen om de huidige problemen op te lossen, maar ook om klaar te zijn met inzichten voor de toekomst. Dat doe ik uit mezelf, omdat ik het belangrijk vind.”
Had je dan niet beter in de Randstad kunnen zitten?
“Qua faciliteren is het hier goed. De wil om mooie dingen te doen, is aanwezig. Waarom verhuizen? De meeste zaken verlopen tegenwoordig virtueel en internationaal. Uiteraard zouden de contacten makkelijker lopen als wij in het Bio Science Park van Leiden zitten. Maar het is ons nu ook gelukt om een ingang te vinden bij bedrijven daar. We zijn heel actief geweest. Het hele netwerk in Nederland kennen we inmiddels. Klein land, kleine branche. Onze scoop is Engeland, Frankrijk, Zwitserland en vooral de VS.”
De EU wil een one-stop-shop voor innovatieve starters.
“Ja, dat willen ze natuurlijk altijd. Ook in Nederland is dat al in een paar regeerakkoorden meerdere keren gezegd en begint nu pas mondjesmaat vorm te krijgen. In Europees verband zie ik alleen maar nog meer bureaucratie ontstaan.”
Heb je compromissen moet sluiten met subsidieverstrekkers?
“Links en rechts wel, ja. We zijn nu vooral bezig met de financiering te regelen zodat we de tijd krijgen om ons ding te doen. Je hebt je case opgebouwd, je hebt de contacten, alle beginnetjes open, maar nu moet er geïnvesteerd worden om alles te versnellen en toe te passen. Ook al heb je een fantastisch product, mensen kijken tegen jou aan van: kun jij ook investeren? Dat hoeft niet per se geld te zijn, maar ook tijd. En tijd is geld in het kwadraat voor een ondernemer.”
Subsidies voor innovatieve starters worden beperkt. Hadden jullie ook zonder gekund?
“Nou, alles wat je hier ziet, is door subsidies opgezet. Dus logischerwijs hadden we zonder niet bestaan.”
Break-even point?
“De bedoeling is dat we eind dit jaar de break-even halen. Voor de rest is ons businessmodel redelijk flexibel. We zijn meerdere zaken tegengekomen waarop we totaal geen invloed hadden en die leiden tot uitstel of vertraging. Als je break-even draait en je bereikt een cash flow positive dan wordt het een ander verhaal. Dat is lachen natuurlijk.”
In vergelijking met de VS presteert Europa beduidend slechter als het gaat om aantal spin-offs. Wat is volgens jou de oorzaak van dat verschil?
“Cultuur. Puur de cultuur. Nu ik in de VS ben geweest, heb ik gemerkt dat het daaraan ligt. In de VS zeggen ze: ik heb een idee, ik ga ervoor. Met een enorme drive en support uit hun omgeving. Niet dat mensen in mijn omgeving zeggen: dat is een waardeloos idee. Maar ondernemen wordt bij ons toch gezien als iets vreemds. Waarom ga je niet gewoon werken bij Shell? Dat is toch een mooi bedrijf? Terwijl ze het in de VS fantastisch vinden als je iets voor jezelf gaat doen. Er zijn daar veel meer risico-investeerders. Die gooien gemakkelijk een paar miljoen dollar tegen een virtueel idee aan. En al gaan er duizenden bedrijfjes kapot, één onderneming als Google maakt alles goed.”
Waardoor wordt het succes bepaald? Het product of jullie flair?
“Het is moeilijk om dat van jezelf te zeggen, maar ik denk wel dat het door je uitstraling komt. Er moet een goed product zijn. Dat is de basis. Maar je hebt vooral een verhaal nodig, en dat verhaal ben jij. Dat moet je verkopen. Als de onzekerheid over het voortbestaan van je bedrijf aan je vreet, moet je er niet aan beginnen. Trouwens, we zijn nu bezig met een sollicitatieronde en er komen veel kandidaten uit Oss waar MSD-Organon is uitgekleed. Dus ik hoef ze niet uit te leggen dat er weinig risicoverschil zit tussen een groot en klein bedrijf. Dat is allemaal schijn.”
www.emultech.nl
|