Cancan voor jarige TU/e
    Science parks: vaak meer imago dan kennis
    23 juni 2011 - De TU/e wil de komende jaren de campus omvormen tot een science park, waar ook bedrijven zich kunnen vestigen. De Groningse hoogleraar Jacques van Dinteren presenteerde deze week onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat bijna tweederde van de ondernemers op een science park vindt dat het concept daarvan niet echt veel oplevert op het vlak van innovaties. Zij zien het voornamelijk als een goede manier om zich te profileren.

Van Dinteren is deeltijdhoogleraar Economische Geografie en product-manager UrbanSolutions bij Royal Haskoning. Hij onderzocht zes Neder-landse science parks, waaronder ook de High Tech Campus Eindhoven. De meeste bedrijven op die parken geven boven-gemiddeld veel geld uit aan R&D. Een kwart wordt als ‘kenniszoeker’ gekwalifi-ceerd. Bijna de helft valt in de categorie van ‘imagebuilders’, terwijl de rest een mix-groep vormt, aldus Van Dinteren.

De nabijheid van een universiteit is -niet echt onverwacht- voor de kenniszoekers van bovengemiddeld belang. Ook de aanwezigheid van netwerken tussen bedrijven en instellingen wordt door die groep belangrijk gevonden.

Voor de imagebuilders weegt de geogra-fische ligging zwaar, evenals de bereik-baarheid en het imago van de locatie. Kenniszoekers hebben ook meer waar-dering voor de in de nabijheid aan-wezige universiteit wat (gezamenlijk) onderzoek en aangeboden faciliteiten betreft. Het streven van de TU/e om medegebruik van universitaire laborato-ria, testruimten, werkplaatsen, appara-tuur en andere voorzieningen te stimu-leren, sluit daar naadloos op aan. In de nota over het TU/e Science Park van sep-tember 2009 staat ook dat dit ook moet gebeuren in een open innovatieklimaat.

De High Tech Campus scoort overall het beste van de zes parken die Van Dinteren onderzocht, mede door de mogelijkheden die de TU/e de bedrijven die daar zitten nu al biedt. (HK)

In the years to come, TU/e wants to transform campus into a science park where businesses can settle as well. This week, Groningen Professor Jacques van Dinteren presented research results that prove almost two-thirds of entrepreneurs located at science parks feel the concept doesn’t really help where innovation is concerned. They especially feel it’s a good way to present themselves.