Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

PrintE-mail Just a moment...
    " target="_blank">Tweet dit artikel
     Deel dit artikel op Facebook

Wetenschappers en softwarebranche denken na over toekomst

15 juli 2011 - Onderzoekers en mensen uit de industrie kunnen veel voor elkaar betekenen en van elkaar leren op het gebied van Product Lifecycle Management (PLM). Dit is één van de belangrijke conclusies van het achtste internationale PLM-congres dat de afgelopen dagen -voor het eerst- in Eindhoven werd gehouden.  Wetenschappers en softwareleveranciers dachten gezamenlijk na over de toekomst.

x10_s.jpg
    De openingsceremonie van het PLM - congres.

Een product zo ontwerpen dat je rekening houdt met de hele levenscyclus. En dat met hulp van IT, door alle gegevens over de levenscyclus in een database te plaatsen en te visualiseren.  Het hele proces wordt daarmee vooraf in kaart gebracht. Dit is waar het in een notendop om draait bij Product Life Cycle Management- volgens de mensen die zich er mee bezig houden een snel opkomend toepassingsgebied. Met deze discipline houdt ook dr. ir. Henk Jan Pels, universitair hoofddocent bij de faculteit Industrial Engineering and Innovation Sciences, zich bezig. Hij heeft het Eindhovense evenement georganiseerd.

Volgens Pels heeft het congres verschillende inzichten opgeleverd. “De softwareleveranciers hebben ons vermoeden bevestigd dat vaak maar een klein deel van de functionaliteit van hun producten wordt gebruikt. Dat komt doordat de ontwerpers die de software moeten gebruiken nooit geleerd hebben om het nut daarvan in te zien. Het is daarom hoog tijd om in ontwerpersopleidingen een stuk PLM-kennis in te bouwen.” Met leveranciers is afgesproken dat er gezamenlijke projecten worden opgezet. Dr. Erastos Filos van de Europese Commissie gaf in zijn ‘keynote speech’ al aan dat er ruimte is voor financiële ondersteuning voor zulke projecten. (JvG)

Scientists and software branche thinking about future of PLM

Researchers and people from the industry can scratch each other's backs and learn from each other in the field ofProduct Lifecycle Management (PLM).
    This is one of the important conclusions that came forward at the eighth international PLM conference that was held in Eindhoven - for the first time - over the past days.