En hoe is het in...?

NL | EN
    Studenten leren van gastheer WK en Olympische Spelen
    13 september 2011 - Twintig studenten van de masteropleiding Construction Management & Engineering (CME) gingen begin dit jaar op studiereis naar Brazilië, georganiseerd door studievereniging of CoUrsE!. Daar voerden ze vier casestudies uit naar ‘energieneutrale (her)ontwikkeling van het stadsleven’. Betrokken bedrijven en studenten krijgen morgen -woensdag 14 september- een boek met de onderzoeksresultaten aangeboden in het Eindhovense Stadhuis. x10_s.jpg

Brazilië is op het eerste gezicht misschien niet het land bij uitstek voor Bouwkundestudenten, maar de studiereiscommissie had genoeg argumenten om de reis in de steigers te zetten. Eén van hun argumenten is dat Brazilië de komende jaren het WK voetbal (2014) en de Olympische Spelen (2016) organiseert, wat gepaard gaat met het bouwen van stadions en infrastructuur. Brazilië is verder erg actief in duurzame energieopwekking en de economie groeit er sterk.

De studenten voerden vier casestudies uit, waarmee ze zowel vooraf als tijdens en na de reis bezig waren. Zo keken ze naar de marktmogelijkheden voor gekleurd asfalt in opdracht van het bedrijf Latexfelt. In samenwerking met Ballast Nedam onderzochten ze de invloeden op het gebruik van biomethaan in de transportsector.

Voor het bedrijf KENWIB werden twee studies uitgevoerd. In de ene studie keken studenten naar aspecten als sociale ruimte, vastgoed en duurzaamheid in een Braziliaanse wijk. De laatste studie richtte zich op ‘smart grids’ waarbij studenten inzichtelijk maakten welke rol de gemeente heeft in het stimuleren van lokale initiatieven op het gebied van duurzame energie.

De deelnemende studenten kregen drie studiepunten voor hun verrichtingen. Het boek met daarin hun onderzoeksresultaten wordt morgen gepresenteerd. (JvG)

Study Tour to Brazil
    Early this year, twenty students of the Construction Management & Engineering master’s program (SME) went to Brazil for a study trip that was organized by study association of CoUrsE!. The students were presented with four case studies into ‘energy-neutral (re)development of city life’. On Wednesday, September 14, companies and students that were involved will receive a book with the studies’ results, which will be presented to them in Eindhoven city hall.