En hoe is het in...?

NL | EN

Lichtkunstfestival GLOW voor het eerst ook op TU/e-terrein

21 september 2011 - ‘Waan en werkelijkheid’ is het thema van GLOW 2011. Voor de zesde editie van het lichtkunstfestival worden kunst en wetenschap samengebracht, geïnspireerd door de jubilea van de TU/e en het Van Abbemuseum. De route van GLOW voert voor het eerst ook over het universiteitsterrein, waar minstens negen lichtkunstwerken te zien zijn, waarvan zeven uit eigen huis.

x31_s.jpg
    S.J. van Embden-monument van kunste-naar Peter Vink, tijdens GLOW 2011 te zien op het TU/e-terrein.

Wat is waan en wat is werkelijkheid, waar eindigt de realiteit en begint kunst? Met haar zesde editie wil GLOW het publiek hierover aan het denken zetten. Hierbij worden twee bekende instellingen uit de stad nadrukkelijk in de spotlights gezet: de 55-jarige TU/e en het 75-jarige Van Abbemuseum.

De route van het lichtkunstfestival voert dit jaar voor het eerst ook over het universiteitsterrein, waar in totaal minstens negen lichtinstallaties te zien zijn. Een ervan is de Tesla-coil, een mede door TU/e’ers gemaakte installatie die bliksemstralen produceert, die een plek krijgt op De Zwarte Doos. Bezoekers komen aan de zuidkant de campus op, via het Dommeltunneltje dat door studenten van verschillende faculteiten met licht wordt omgetoverd tot grot.

Rond het Hoofdgebouw zijn meerdere lichtkunstwerken te zien. Op de pilaren aan de zuidkant worden animaties geprojecteerd van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen; het Intelligent Lighting Institute van de TU/e werkt aan een lichtkunstwerk voor de zijgevel.

Binnen in het gebouw is werk te zien van Wiersma & Smeets; één van de twee lichtkunstwerken op het universiteitsterrein die door de GLOW-organisatie zijn uitgekozen. De tweede installatie die de curatoren voor dit stuk van de route selecteerden, is van kunstenaar Peter Vink. Zijn werk bij de wenteltrap aan de noordkant van het Hoofdgebouw, bestaand uit driehonderd tl-buizen, vormt een eerbetoon aan architect Van Embden.

Op het grasveld aan de overkant van De Zaale komt een lichtkunstwerk dat momenteel in eigen huis wordt ontwikkeld. Dit kunstwerk, dat bij de start van GLOW wordt onthuld, krijgt daar een vaste plek. Evenementenorganisator Annelies Verschuren van de TU/e, die bij de ontwikkeling betrokken is, wil verder nog niets verklappen over het kunstwerk.

GLOW-gangers verlaten het TU/e-terrein via de hoofdingang aan de kant van de Kennedylaan, waar vlakbij de Dommel een koord met vijfentwintig grote heliumballonnen met led-verlichting komt te hangen.

Indruk maken
    De deelname aan GLOW, waarvoor TU/e’s Kunstcommissie en Studium Generale samenwerken met diverse instituten, faculteiten en verenigingen, kost de universiteit “enkele tienduizenden euro’s”, schat Kroesen - de manuren van vele vrijwilligers en medewerkers die er naast hun eigenlijke werk mee bezig zijn, niet meegerekend. Maar het is volgens hem de investering meer dan waard: “Er komen straks naar schatting zo’n vierhonderdduizend mensen over onze campus. Dat is een gigantische kans om jezelf als universiteit te profileren; we moeten echt indruk zien te maken”.

De hoogleraar is niet bang dat GLOW-bezoekers de oversteek naar de andere kant van het spoor vanuit de binnenstad niet zullen maken. Volgens hem heeft de TU/e “een paar bijzondere, intelligente dingen te bieden die nergens anders te zien zijn en zeker mensen zullen trekken”. (MvdV)

GLOW 2011 is van 5 tot en met 12 november in Eindhoven.

Light Festival GLOW at TU/e grounds for first time

Theme of GLOW 2011 is “Illusion and Reality”. For the sixth edition of the light art festival, art and science are united, inspired by the anniversaries of both TU/e and the Van Abbe Museum. For the first time, the GLOW route will cover TU/e grounds, where at least nine light artworks will be on display, seven of which will be created by TU/e itself.