En hoe is het in...?

NL | EN
    Ploeteren aan de paal
    28 september 2011 - De Fireman Move, de Butterfly Trick, de Flamengo Move - wie zich in het Studentensport-centrum aan de paal durft te wagen, leert ze. Daar vond maandagavond een proefles paalfitness plaats. x27_s.jpg
    Foto | Bart van Overbeeke

Gekronkel rond de paal goedkoop entertainment voor in een nachtclub? Een misverstand, verzekert het Studentensportcentrum op zijn site. Paalfitness is een serieuze sport, met internationale kampioenschappen en zelfs een lobby om van paalfitness een Olympische sport te maken.
    “Het taboe is er wel vanaf”, zegt ook sportinstructrice Yvonne van Loon. “Dat is ook niet de richting die we ingaan met de lessen. Maar het is wél een heel ander soort les dan bijvoorbeeld aerobics waarbij je met twee voeten op de grond je pasjes doet. Voor sommige dames is het wel een drempel om hun lijf in die paal te slingeren.”

De lessen worden dan ook rustig opgebouwd. Ongeveer halverwege de achtdelige cursusreeks gaat Van Loon met haar cursisten ‘op de kop’. “Dan kom je er ook niet meer onderuit om een kort broekje of rokje aan te doen; die blote benen zijn gewoon nodig om grip op de paal te hebben. Ook daar moeten sommige dames even doorheen.”

Voor de lessen werden vier palen aangeschaft die tussen vloer en plafond worden geklemd. Van Loon geeft al langer les in het Studentensportcentrum, zoals tae bo, bootcamp en zumba, "en sommige cursisten wisten dat ik elders ook paaldans- en paalfitnesslessen geef. Zij vroegen of ze dat hier niet ook konden krijgen. Dat was aanvankelijk lastig vanwege de hoge plafonds in het sportcentrum, maar het Spinning Theater en het naastgelegen zaaltje boven hebben het, na wat verbouwingen en aanpassingen, mogelijk gemaakt om deze cursus te gaan doen”.

Per cursus kunnen maximaal zestien mensen meedoen, “anders moeten cursisten te lang wachten om de paal in te kunnen”. Bovendien, zo benadrukt Van Loon, wil ze vooral beginners goed kunnen begeleiden, zeker wanneer ze na een paar lessen ondersteboven aan de paal hangen: “Paalfitness is op zich geen gevaarlijke sport, maar als je nog niet zo kundig bent, kun je zonder goede coaching wel lelijke blessures opdoen”.

De cursussen zijn alleen toegankelijk voor sportkaarthouders. Mannen zijn in principe ook welkom, zegt Van Loon, “maar de ervaring leert dat dat eigenlijk nauwelijks voorkomt. Ik geef wel eens lessen op scholen waaraan ook jongens verplicht moeten meedoen en die zijn uiteindelijk altijd helemaal gek van die paal. Maar uit eigen beweging op les gaan, doen jongens niet zo gauw”.

De drie beginnerscursussen die volgende week starten (op maandag-, donderdag- en vrijdagavond) zaten overigens snel volgeboekt. Maar daarna starten weer nieuwe reeksen, evenals wellicht lessen voor wat meer gevorderderden. Hou de site van het Studentensportcentrum in de gaten voor meer informatie. (MvdV)

Plodding away at the pole
    The Fireman Move, the Butterfly Trisk, the Flamengo Move – whoever dares to try the pole at the Student Sports Center, will learn these moves. Last Monday, the Center had a pole fitness pilot class.