En hoe is het in...?

NL | EN
    Gsm en laptop opzij tijdens ‘De-rush hours’ bij T!NT
    5 oktober 2011 - Een agenda die al voor maanden vol staat, dag en nacht bereikbaar (menen te) moeten zijn, mail binnen een uur willen beantwoorden (én beantwoord willen zien) - stress ligt anno 2011 al gauw op de loer. ‘Onthaasten’ is de laatste jaren dan ook niet alleen een populair woord, maar bovenal “erg hard nodig”, stelt Heather Donaldson van T!NT. Met haar ‘De-rush hours’ wil de Eindhovense ontmoetingsvereniging mensen aansporen écht te ontspannen. x48_s.jpg
    Illustratie: Boomerang

Geen mobiele telefoons, geen laptops of iPads, maar een rustige setting, een comfortabele zit, een drankje en misschien een hapje, een boek en ruimte voor een goed gesprek. Dat zijn de ingrediënten van de ‘De-rush hours’ die T!NT vanaf volgende maand hoopt te houden.
    Onder het motto ‘An hour a day keeps the doctor away’ hoopt de vereniging bezoekers even weg te rukken uit hun hectische alledaagse bestaan - in eerste instantie eens per week, waarschijnlijk elke donderdagmiddag, maar uiteindelijk het liefst elke dag, zegt Donaldson.

Initiatiefneemster Donaldson is vierdejaars studente Toegepaste Psychologie bij Fontys en sinds vorige maand als stagiaire werkzaam bij T!NT. Ze weet zelf maar al te goed hoe sommige routines in de dag, avond en soms zelfs nacht sluipen: “Ik merk bijvoorbeeld dat ik ’s avonds vaak nog even mijn e-mails nakijk, terwijl ik eigenlijk met mezelf heb afgesproken dit niet te doen nadat ik thuiskom van werk of school”.

De mobiele telefoon heeft de mens in dat opzicht gemak, maar ook veel onrust gebracht, stelt Donaldson. “Het wordt steeds lastiger om niet bereikbaar te zijn. Ook word ik onrustig als ik mijn telefoon niet bij me heb of wanneer internet thuis het niet doet. Terwijl ik wél de behoefte voel om af en toe even niets te doen.” Ook vindt ze het jammer dat contacten met anderen meer en meer digitaal verlopen.

Donaldson is ervan overtuigd dat ze niet de enige is die behoefte heeft aan af en toe een uurtje ‘niks’. Maar, zo beseft ze: “Het zal best een uitdaging zijn om mensen weg te houden bij hun laptops, mobiele telefoons en dergelijke”. (MvdV)

Hou de website van T!NT in de gaten voor meer informatie over de ‘De-rush hours’.

Cell and laptop off the table during ‘De-rush Hours’ at T!NT
    Planners crammed with appointments months in advance, being available 24/7 (because you think you should), responding to your e-mails (and expecting a reply) within the hour – in 2011, stress is lurking around every corner. Slowing down has not just become popular over the years, it’s also become “very necessary”, says heather Donaldson of T!NT. Introducing her ‘De-Rush Hours’, the Eindhoven social club wants to incite people to actually relax.